Σταματήστε να στρεσάρεστε, αρχίστε να ζείτε!

Σταματήστε να στρεσάρεστε, αρχίστε να ζείτε!

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Άγχος, Ψυχολογία

Μία ασφυκτική προθεσμία στη δουλειά; Ένα 24ωρο που δεν είναι αρκετό για να τα προλάβετε όλα; Αυτά και άλλα τόσα μπορεί να σαμποτάρουν την εσωτερική ηρεμία σας και να σας φορτώνουν με περίσσιο στρες καθημερινά, διαταράσσοντας την υγεία, τον ψυχισμό, ακόμα και τη συμπεριφορά σας.

της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Ακόμα και η έννοια ότι δεν έχετε παρακολουθήσει τις καθημερινές ιστορίες των φίλων σας στα social media και ότι δεν έχετε απαντήσει σε όλα τα σχόλιά τους μπορεί να αποτελέσουν αιτία στρες.

Μάλιστα, οι ειδικοί αποφάσισαν να ρίξουν ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτόν το νέο και ισχυρό στρεσογόνο παράγοντα που λέγεται τεχνολογία.

Τα social media έχουν γίνει το «κάπνισμα» της νέας γενιάς

Με μότο «Μήπως η Σταματήστε να στρεσάρεστε, αρχίστε να ζείτε!;», οι ειδικοί επιχειρούν φέτος να φωτίσουν την αρνητική πλευρά της τεχνολογίας στη ζωή μας. Αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι τα social media έχουν γίνει το «κάπνισμα» της νέας γενιάς, θέλοντας έτσι να τονίσουν τον αντίκτυπό τους στη υγεία μας.

Η προσπάθεια να είμαστε διαρκώς “online” και συνδεδεμένοι με τον έξω κόσμο έχει αρχίσει να θολώνει τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ προσωπικής, κοινωνικής και επαγγελματικής ζωής, και φυσικά μας αφήνει ελάχιστο ελεύθερο χρόνο.

Φυσικά, αναγνωρίζεται η αξία της τεχνολογίας και των smartphones στην καθημερινότητά μας: η δυνατότητα άντλησης ανεξάντλητων πληροφοριών και ιδεών, αλλά και η δυνατότητα να κάνουμε τα πάντα μέσω κινητού τηλεφώνου – από το να κλείσουμε αεροπορικά εισιτήρια μέχρι να βρούμε τον μελλοντικό σύντροφό μας.

Όμως, την ίδια στιγμή η τεχνολογία αποδεικνύεται ικανή να προκαλεί ένα συναισθηματικό μούδιασμα κι έτσι όποτε αισθανόμαστε στρεσαρισμένοι ή συναισθηματικά φορτισμένοι, είναι πλέον αρκετά πιθανό να βυθιστούμε μέσα στα social media αντί να προσπαθήσουμε να έρθουμε αντιμέτωποι με τα συναισθήματά μας.

Σταματήστε να στρεσάρεστε, αρχίστε να ζείτε!

Όμως, τελικά, συμβαίνει ότι ισχύει και όλες τις παρόμοιες μεθόδους «κουκουλώματος» των συναισθημάτων (κάπνισμα, αλκοόλ, ναρκωτικά, υπερφαγία), που αρχικά μας προσφέρουν ένα αίσθημα ευεξίας αλλά τελικά μας αφήνουν ακόμα πιο στρεσαρισμένους.

Πώς θα αναγνωρίσετε το στρες

Στρες προκαλείται όταν ασκείται τόση πίεση πάνω σε έναν άνθρωπο που ξεπερνάει την ικανότητά του να τη διαχειριστεί. Αρκετές φορές, είναι δύσκολο να αναγνωρίσει κανείς τον αντίκτυπο του στρες στην υγεία και τον ψυχισμό του.

Υπάρχουν όμως πολλά συμπτώματα τα οποία είναι ενδεικτικά της υπερβολικής πίεσης που μπορεί να προέρχεται από την οικογένεια, τη δουλειά, τον ίδιο μας τον εαυτό, ή και τον συνδυασμό αυτών των τριών. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι οι άνθρωποι που παρουσιάζουν συμπτώματα στρες, τελικά καταλήγουν να είναι λιγότερο αποδοτικοί, αποτελεσματικοί και χαρούμενοι.

Πώς θα αναγνωρίσετε αν το στρες έχει αρχίσει να έχει σοβαρό αντίκτυπο πάνω σας;

⇒ Σε ψυχολογικό επίπεδο, παρουσιάζονται αδυναμία συγκέντρωσης και λήψης αποφάσεων, κενά μνήμης, μειωμένη έμπνευση και δημιουργικότητα, αρνητικές σκέψεις, κατάθλιψη, αϋπνία ή αίσθημα κόπωσης στο πρωινό ξύπνημα.

⇒Σε συναισθηματικό επίπεδο, παρατηρούνται κυκλοθυμικές τάσεις, εκνευρισμός,  υπερβολική διάθεση για άσκηση κριτικής, έλλειψη κινήτρων, μειωμένη αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, καθώς και αίσθημα ότι βρίσκεστε εκτός ελέγχου.

Η κατάσταση αυτή μπορεί να αντανακλάται ακόμα και σωματικά με μυϊκούς πόνους, συχνά κρυολογήματα ή μολύνσεις, αλλεργίες, δερματικούς ερεθισμούς, εντερικές διαταραχές, αυξομειώσεις του σωματικού βάρους, δυσπεψία, ταχυκαρδία, ναυτία, κρίσεις πανικού, διαταραχές στην εμμηνόρροια ή τη λίμπιντο, υπέρταση και καρδιολογικά προβλήματα.

Το στρες έχει αντίκτυπο τέλος και στη συμπεριφορά, καθώς οι στρεσαρισμένοι άνθρωποι τείνουν να μην βρίσκουν χρόνο να χαλαρώσουν ή να επιδοθούν σε δραστηριότητες που τους ευχαριστούν, γίνονται εργασιομανείς, παραμελούν τον εαυτό τους, γίνονται νευρικοί και αντιμετωπίζουν προβλήματα στις σχέσεις τους.

Δείτε ακόμη: Προσαρμογόνα βότανα κατά του στρες!

Σταματήστε να στρεσάρεστε, αρχίστε να ζείτε!

 ∼ 10 συμβουλές για να πάρετε τη ζωή στα χέρια σας 

Αν έχετε μπει σε ένα φαύλο κύκλο στρεσογόνων καταστάσεων-μουδιασμένης αντίδρασης, τότε έχει έρθει η ώρα να πάρετε την κατάσταση στα χέρια σας.

1.Βάλτε πρώτο τον εαυτό σας.

Αν αρχίσετε να διατρέφεστε σωστά, να επιδίδεστε σε κάποια σωματική δραστηριότητα που σας ευχαριστεί, να κοιμάστε επαρκώς και να διαχειρίζεστε τον χρόνο σας αποτελεσματικά, τότε θα είστε σε θέση να διαχειριστείτε καλύτερα το στρες και θα αισθανθείτε καλύτερα με τον εαυτό σας αλλά και τους γύρω σας.

2.Ορίστε προτεραιότητες στις εργασίες.

Συχνά σπαταλάμε χρόνο με ασήμαντες εργασίες, ειδικά όταν είμαστε στρεσαρισμένοι, με αποτέλεσμα οι σημαντικές να μένουν πίσω, να μας αγχώνουν και να οδηγούμαστε έτσι σε έναν φαύλο κύκλο. Αποδεχτείτε ότι δεν μπορείτε να κάνετε τα πάντα μέσα σε μία ημέρα, επομένως κάθε πρωί επιλέγετε τρεις από τις πιο επείγουσες εργασίες και διεκπεραιώστε τες ως προτεραιότητα. Τις υπόλοιπες επαναπρογραμματίστε τες ή διαπραγματευθείτε τις χρονικές προθεσμίες τους.

3. Ξεκλέβετε χρόνο για να χαλαρώνετε.

Οι ασκήσεις χαλάρωσης, αναπνοής, μασάζ και διαλογισμού έχουν αποδειχτεί ιδιαίτερα αποτελεσματικές στη μείωση του στρες και είναι ιδανικές για να κάνετε ένα ουσιαστικό διάλειμμα και επιπλέον να τονώσετε το ανοσοποιητικό σας σύστημα. Μερικά λεπτά ημερησίως μπορούν να αλλάξουν ριζικά την καθημερινότητά σας.

4. Ζήστε τη ζωή σας στο μάξιμουμ.

Βάλτε τη διασκέδαση στην καθημερινότητά σας και αφιερώστε λίγο χρόνο ημερησίως για να εκτιμάτε τα καλά πράγματα που συμβαίνουν στη ζωή σας. Αυτό θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε ευκαιρίες για ανάπτυξη, μάθηση και εξέλιξη, ακόμα και μέσα από τις πιο απαιτητικές καταστάσεις. Επιπλέον, περάστε χρόνο με τους φίλους σας. Οι φίλοι μπορούν να σας βοηθήσουν να δείτε τα προβλήματα από απόσταση, να δώσετε λύσεις και φυσικά η επαφή μαζί τους συνεπάγεται στιγμές χαλάρωσης και γέλιου.

5. Αναγνωρίστε τα όριά σας.

Αρκετές φορές, προκαλούμε στον εαυτό μας έντονο στρες, επειδή δεν θέλουμε να απογοητεύσουμε τους γύρω μας και καταλήγουμε να αναλαμβάνουμε περισσότερα από όσα μπορούμε να διαχειριστούμε. Δεν θα πρέπει όμως να θυσιάζετε τις δικές σας ανάγκες στον βωμό των άλλων. Αναγνωρίστε τι αναμένουν οι άλλοι από σας, αλλά και τι είναι λογικά αναμενόμενο. Μάθετε να διαπραγματεύεστε και να λέτε «όχι» τόσο στη δουλειά, όσο και στο σπίτι, ώστε να προκύπτει ελεύθερος χρόνος για τον εαυτό σας.

6. Εντοπίστε τι ακριβώς σας στρεσάρει.

Αφιερώστε χρόνο για να ανακαλύψετε τι ακριβώς σας αγχώνει και δοκιμάστε να τροποποιήσετε τη σκέψη ή τη συμπεριφορά σας απέναντι σε αυτό προκειμένου να μειώσετε το στρες που σας προκαλεί. Μην διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια από φίλους, συγγενείς ή συναδέλφους, για να ξεκαθαρίσετε τι είναι πραγματικά επείγον, τι σημαντικό και τι ασήμαντο. Αυτή η αξιολόγηση των στρεσογόνων καταστάσεων και η κατανόηση του αντίκτυπου που έχουν στην υγεία σας, είναι απαραίτητη για να μπορέσετε να προβείτε στις απαραίτητες αλλαγές.

7. Αποδεχτείτε τα πράγματα ως έχουν.

Δεν είναι πάντα δυνατό να αλλάξετε μία δύσκολη κατάσταση. Αν βιώνετε κάτι τέτοιο, τότε αναγνωρίστε και αποδεχτείτε τα πράγματα ως έχουν και επικεντρωθείτε σε αυτά πάνω στα οποία έχετε τον έλεγχο.

8. Μην επιτρέπετε στους άλλους να σας μειώνουν.

Το κλειδί για μία ζωή χωρίς στρες είναι να αποδεχτείτε τον εαυτό σας έτσι ακριβώς όπως είναι, μαζί με περασμένα λάθη και τυχόν πράξεις για τις οποίες δεν είστε και τόσο περήφανοι. Δουλέψτε πάνω στην αυτοεκτίμησή σας και πιστέψτε στον εαυτό σας. Σίγουρα υπάρχουν πράγματα στα οποία είστε καλοί. Μην στέκεστε λοιπόν στις αποτυχίες σας.

9. Περιορίστε την κριτική.

Προσπαθήστε να υιοθετήσετε έναν πιο συμπονετικό τρόπο σκέψης που θα βελτιώσει την πνευματική ευεξία σας και θα σας αποφορτίσει από αχρείαστη πίεση τόσο απέναντι στον εαυτό σας, όσο και απέναντι στους γύρω σας. Δοκιμάστε να είστε πιο αντικειμενικοί και με κατανόηση. Μην έρχεστε συνέχεια σε αντιπαράθεση με τον εαυτό σας και τους άλλους. Αναζητήστε «win-win» σχέσεις.

10. Μην αποφεύγετε τις εργασίες που δεν σας ευχαριστούν.

Πολύ συχνά αναβάλλουμε τις εργασίες, με τις οποίες δεν θέλουμε ή βαριόμαστε να ασχοληθούμε. Αυτή η συνεχής αναβολή όμως γίνεται τελικά αιτία στρες. Υποσχεθείτε στον εαυτό σας μία ανταμοιβή για κάθε μία τέτοια εργασία που θα διεκπεραιώνετε!

Πηγή: naturanrg T. 98

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *