Τα συμπληρώματα διατροφής βοηθούν στο αδυνάτισμα;

Τα συμπληρώματα διατροφής βοηθούν στο αδυνάτισμα;

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Βιταμίνες & Συμπληρώματα, Δίαιτα & Αδυνάτισμα, Διατροφή

Η απάντηση είναι ΝΑΙ, αρκεί να τα χρησιμοποιείτε στο πλαίσιο μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής, η οποία να συνοδεύεται και από τακτική σωματική άσκηση.

της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Σημαντική προϋπόθεση ακόμα αποτελεί η συμβουλή ενός ειδικού για την επιλογή του κατάλληλου σκευάσματος. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι τα συμπληρώματα διατροφής που αλληλεπιδρούν με τον μεταβολισμό, δεν μπορούν να κάνουν θαύματα. Μπορούν όμως να ενισχύσουν τη συνολική προσπάθεια και να επιταχύνουν τα αποτελέσματα.

Σύμφωνα με μεγάλη έρευνα που διεξήγαγε η ευρωπαϊκή εταιρεία αναλύσεων της παγκόσμιας αγοράς Euromonitor International, η αγορά των συμπληρωμάτων διατροφής κάθε άλλο παρά κρίση γνωρίζει εν έτει 2014. Έχει υπολογιστεί ότι στις χώρες της δυτικής Ευρώπης 3 στους 4 έχουν καταφύγει τουλάχιστον σε ένα συμπλήρωμα με στόχο την ενίσχυση της προσωπικής υγείας και ευεξίας. Και πολλοί εξ αυτών έχουν κάνει χρήση τέτοιων σκευασμάτων επιθυμώντας να χάσουν ευκολότερα τα περιττά κιλά.

συμπληρώματα διατροφής-Τα συμπληρώματα διατροφής βοηθούν στο αδυνάτισμα;Μπορεί όμως πράγματι ένα χάπι να συμβάλλει στο αδυνάτισμα;

Όπως εξηγούν οι ειδικοί, δεδομένου ότι τα συμπληρώματα διατροφής περιέχουν θρεπτικές ουσίες, όπως ακριβώς και τα τρόφιμα, είναι αναμφισβήτητο και προφανές ότι επηρεάζουν τον μεταβολισμό και επομένως την εξωτερική εμφάνιση. Παρ’ όλα αυτά, πολλοί είναι εκείνοι που έχουν υποτιμήσει κατά καιρούς τη δράση τους. Σε αυτό οφείλεται το γεγονός ότι στο παρελθόν η αλόγιστη χρήση των συμπληρωμάτων διατροφής και η κακή πληροφόρηση σχετικά με αυτά είχαν ως αποτέλεσμα από τη μια μεριά να καταστήσουν αναξιόπιστη την επιστημονικότητά τους και από την άλλη – σε ορισμένες περιπτώσεις – να βλάψουν τη δημόσια υγεία.

Σήμερα, ωστόσο, είναι αναχρονιστικό να συνεχίζει κανείς να τα υποτιμά ή να τα αντιμετωπίζει με καχυποψία. Τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να γίνουν έξοχα όπλα-σύμμαχοι για την πρόληψη και τη θεραπεία διάφορων διαταραχών. Αρκεί να γνωρίζει κανείς πώς να τα επιλέγει και να τα χρησιμοποιεί σωστά.

Με εκχυλίσματα ισχυρής θερμογόνου δράσης

Σε ό,τι αφορά τον έλεγχο του σωματικού βάρους, τα συμπληρώματα διατροφής διαφοροποιούνται με βάση τον τρόπο δράσης τους. Στη δημοφιλέστερη κατηγορία, στην οποία όμως καταγράφηκε και μεγάλη κατάχρηση, ανήκουν οι λεγόμενες θερμογόνες ουσίες, με πρώτη και καλύτερη την εφεδρίνη.

Πρόκειται για ουσία που προέρχεται από φυτά, όπως αυτά του γένους της εφέδρας, τα οποία διακρίνονται για τη συμπαθητικομιμητική δράση τους. Πιο συγκεκριμένα, μιμούνται τη δράση που έχει η διέγερση του συμπαθητικού νευρικού συστήματος πάνω στους ιστούς, αυξάνοντας διάφορες παραμέτρους, όπως την αρτηριακή πίεση, την καρδιακή συχνότητα, την παραγωγή θερμότητας και τη συστολή των αιμοφόρων αγγείων.

Από τη μια μεριά, η επίδρασή τους κρίνεται ωφέλιμη, επειδή επιταχύνει μεταξύ άλλων και το βασικό μεταβολισμό και αυξάνει την απώλεια θερμίδων με τη μορφή θερμικής ενέργειας, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση της λιπώδους μάζας. Από την άλλη μεριά όμως, έχουν συνδεθεί με σημαντικούς κινδύνους, όπως ταχυκαρδία και υπέρταση.

Επιπλέον, η διεγερτική δράση τους πάνω στο κεντρικό νευρικό σύστημα επιφέρει αναρίθμητες διαταραχές, όπως ανησυχία, κατάσταση άγχους και αϋπνία. Για τον λόγο αυτό, η χρήση της ίδιας της εφεδρίνης έχει απαγορευτεί εδώ και καιρό στα συμπληρώματα διατροφής.

Με καφεΐνη, τεΐνη και γκουαρανά

Πλέον, τα θερμογόνα συμπληρώματα διατροφής περιέχουν πιο ήπιες εκδόσεις της εφεδρίνης, όπως καφεΐνη, τεΐνη και γκουαρανά. Πρόκειται για φυτικά εκχυλίσματα ασφαλή, καθότι σε χαμηλές δόσεις δεν εκθέτουν τον οργανισμό σε επικίνδυνες παρενέργειες. Την ίδια στιγμή βέβαια, είναι λιγότερο αποτελεσματικά από την εφεδρίνη σε επίπεδο θερμογόνου δράσης.

Στην ίδια κατηγορία ανήκει και η πολυδιαφημισμένη συνεφρίνη. Πρόκειται για ένα μόριο που περιέχεται στο πικρό πορτοκάλι και αλληλεπιδρά με τους  αδρενεργικούς υποδοχείς Β3, οι οποίοι υπάρχουν στον λεγόμενο φαιό λιπώδη ιστό. Όπως εξηγούν οι ειδικοί, η δραστηριοποίησή τους διεγείρει τη μετατροπή του λίπους σε θερμότητα, η οποία στη συνέχεια εξανεμίζεται.

Την ίδια στιγμή, και το Fucus, ένα θαλάσσιο φύκι πλούσιο σε ιώδιο, προτείνεται ως επιταχυντής του μεταβολισμού, αν και στην πραγματικότητα ο μηχανισμός δράσης του εξαρτάται από την ικανότητά του να διεγείρει τη σύνθεση της θυρεοειδικής ορμόνης (καθώς η δράση του θυρεοειδούς αδένα συνδέεται άμεσα με το σωματικό βάρος και τον μεταβολισμό).

συμπληρώματα διατροφής

Με βάση τις ίνες

Μία άλλη ομάδα συμπληρωμάτων διατροφής που χρησιμοποιούνται ευρέως και ασφαλώς για τη βελτίωση της σιλουέτας, είναι οι φυτικές ίνες. Πρόκειται για μία κατηγορία ουσιών χωρίς καμία θερμιδική αξία, καθότι δεν απορροφώνται από τον οργανισμό. Αποτελούνται κατά βάση από τους φυτικούς πολυσακχαρίτες, διαλυτούς, όπως για παράδειγμα οι β-γλυκάνες, ή αδιάλυτους, όπως η  κυτταρίνη. Ένα τέτοιο είδος φυτικής ίνας που έχει πάρει την έγκριση χρήσης στα συμπληρώματα διατροφής από την αρμόδια ευρωπαϊκή επιτροπή είναι η χιτοζάνη, η οποία υπάρχει εκ φύσεως στο κέλυφος των οστρακοειδών.

Οι φυτικές ίνες έχουν διπλό μηχανισμό δράσης. Πρώτα από όλα, δημιουργούν μία μάζα στο εσωτερικό του στομάχου που εντείνει το αίσθημα του κορεσμού και επομένως μειώνει την όρεξη. Και επιπλέον, «αιχμαλωτίζουν» κατά μία έννοια τα λιπίδια: δηλαδή, αν ληφθούν πριν το γεύμα, περιορίζουν την απορρόφηση των λιπιδίων από τον οργανισμό και ευνοούν την αποβολή τους δια της φυσικής οδού.

Εν προκειμένω βέβαια, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι με τον τρόπο αυτόν δεν αναστέλλεται μονάχα η απορρόφηση των «κακών» λιπαρών, όπως των τριγλυκεριδίων και των κεκορεσμένων λιπιδίων, αλλά και των «καλών», όπως των Ωμέγα 3 και 6, καθώς και της βιταμίνης Ε. Σε κάθε περίπτωση όμως, οι φυτικές ίνες αποτελούν μία κατηγορία ασφαλών συμπληρωμάτων διατροφής, με μοναδικές πιθανές παρενέργειες το κοιλιακό φούσκωμα και το μετεωρισμό.

Με ουσίες που κόβουν την όρεξη

Αν και οι προηγούμενες κατηγορίες συμπληρωμάτων διατροφής έχουν μία ήπια ικανότητα να καταλαγιάζουν το αίσθημα της πείνας, υπάρχουν άλλα μόρια που το πετυχαίνουν πιο αποτελεσματικά και στοχευμένα. Πρόκειται ουσιαστικά για θρεπτικές ουσίες που κρατάνε σε χαμηλά επίπεδα την έκκριση της ινσουλίνης, περιορίζοντας έτσι τα ξεσπάσματα της πείνας. Τέτοια δράση έχουν για παράδειγμα ορισμένοι τύποι πρωτεϊνών, όπως αυτές της σόγιας, που διατίθενται με τη μορφή μπάρας, και όχι μόνο.

Την ίδια στιγμή, ερευνητές από το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας εντόπισαν ένα είδος αιθανολαμίνης (oleil ethanolamine) που είναι σε θέση να διεγείρει τις νευρικές απολήξεις, οι οποίες μεταδίδουν μηνύματα καταστολής της πείνας στον εγκέφαλο. Πιο πρόσφατα, διαπιστώθηκε ακόμα ότι υπάρχουν και ορισμένα μπαχαρικά με ήπια ανορεξική δράση, όπως η κανέλα, η οποία μειώνει το αίσθημα της καταναγκαστικής πείνας και ενισχύει τον μεταβολισμό των λιπιδίων. Τέτοιου είδους συμπληρώματα κρίνονται ιδιαίτερα ασφαλή και αποτελεσματικά κυρίως στα πολύ λαίμαργα άτομα.

Με αναστολείς της λιπάσης και κατεχίνες του τσαγιού

Σε αντίθεση με τις φυτικές ίνες, οι αναστολείς της παγκρεατικής λιπάσης, δηλαδή του ενζύμου που ευθύνεται για την πέψη των λιπιδίων, δρουν περιορίζοντας την απορρόφηση του λίπους σε εντερικό επίπεδο. Ο πιο γνωστός αναστολέας αυτού του τύπου είναι ένα ειδικό φάρμακο για τη θεραπεία της παχυσαρκίας, η χημική ουσία ορλιστάτη, όμως και στη φύση υπάρχουν ουσίες με παρόμοια δράση, όπως οι κατεχίνες του τσαγιού, ειδικά του πράσινου, ή της κασσίας (Cassia nomame), ενός φυτού κινέζικης προέλευσης. Και σε αυτήν την περίπτωση, δεν μπορεί να περιμένει κανείς θαύματα, όμως η χρήση τέτοιων συμπληρωμάτων διατροφής συμβάλλει στην επίτευξη του επιθυμητού σωματικού βάρους, χωρίς να επιφέρει παρενέργειες.

Τέλος, σε επίπεδο αδυνατίσματος, μπορεί να αποδειχτούν ωφέλιμα τα συμπληρώματα διατροφής που αυξάνουν τη μεταβολική χρήση των λιπών. Ουσιαστικά, ενθαρρύνουν τον οργανισμό να καταναλώνει ως πηγή ενέργειας κυρίως τα λίπη, αντί τους υδατάνθρακες (σε επιστημονικούς όρους, αυτή η διαδικασία λέγεται πρόκληση της β-οξείδωσης), συμβάλλοντας στην απώλεια μερικών ακόμα κιλών. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν πολλές πολυφαινόλες, και όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι κίνδυνοι που να σχετίζονται με την κατανάλωσή τους.

Πηγή: NaturaNrg #48

Sas-endiaferei_arrow

Κυνηγώντας τη χαμένη ευεξία

Όλη η αλήθεια για το «τοπικό» αδυνάτισμα

Αυξημένο ενδοκοιλιακό λίπος: γιατί είναι επικίνδυνο;

Μήπως οι ορμόνες δεν σας αφήνουν να αδυνατίσετε;

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *