Αρχική Yoga Τι σημαίνει να είσαι «παρών» στη στιγμή;

Τι σημαίνει να είσαι «παρών» στη στιγμή;

Τι σημαίνει να είσαι «παρών» στη στιγμή;

Ρίχνοντας μια ματιά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν δυσκολεύεται κανείς να βρει μεγάλη ποικιλία από φωτογραφίες με ήρεμες και γαλήνιες σκηνές συνοδευόμενες από κάποιο κείμενο που εκπέμπει το μήνυμα ότι είναι σημαντικό να είσαι «παρών». Τι σημαίνει να είσαι «παρών» στη στιγμή;

Αλλά τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Πώς γίνεται να μην είμαι «παρών» όταν καταλαμβάνω ένα χώρο και συμμετέχω σε αυτά που συμβαίνουν γύρω μου; Αλήθεια, τι σημαίνει πραγματικά να είσαι παρών στη στιγμή;

⇒της Μαρίας Χρυσοχεράκη, Πιστοποιημένη δασκάλα Iyengar yoga (Level 3), goldy.yogaonline@yahoo.gr

Παραδείγματα “μη παρουσίας”

Όσον αφορά την ψυχική υγεία και την απόλαυση, το να βρισκόμαστε στο παρόν έχει να κάνει πολύ περισσότερο με τον ψυχικό μας «χώρο» απ’ ό, τι με το φυσικό, αλλά σίγουρα το να γνωρίζει κανείς τις σωματικές του αισθήσεις είναι σημαντικό.

Πιθανότατα έχουμε βιώσει το να είμαστε σε ένα μέρος, αλλά το μυαλό μας να είναι εντελώς αλλού. Τρώμε με έναν φίλο, αλλά δεν μπορούμε να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε τη δουλειά που πρέπει να ολοκληρώσουμε. Περπατάμε και δεν μπορούμε να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε ένα τηλεφώνημα που πρέπει να κάνουμε. Τα διάφορα σενάρια που μπορούν να συμβούν «παίζουν» συνεχώς στο μυαλό μας καθώς και οι αντιδράσεις μας σε συζητήσεις που δεν έχουν γίνει ακόμα (και μάλλον δεν θα γίνουν ποτέ!).

Από την άλλη, το να είμαστε συνεχώς απασχολημένοι έχει γίνει κάτι σαν παράσημο. Εάν ρωτήσουμε κάποιον «πώς είναι», πόσο συχνά ακούμε την απάντηση «τρέχω». Όλοι «τρέχουμε». Όλοι κάνουμε τους ζογκλέρ.

Όλα αυτά είναι παραδείγματα μη παρουσίας. Προσθέστε σε αυτά και την εμμονή μας με τα smartphones και ίσως γίνει ακόμα πιο ξεκάθαρο γιατί είναι τόσο δύσκολο να δώσουμε την αμέριστη προσοχή μας σε ό,τι είναι μπροστά μας αυτή τη στιγμή.

Τι σημαίνει να είμαστε «παρών»; 

Και φτάνουμε στο τι σημαίνει να είμαστε «παρών». Σε γενικές γραμμές σημαίνει να μην ζούμε «μέσα στο κεφάλι μας». Να μην λειτουργούμε σαν να βρισκόμαστε σε αυτόματο πιλότο. Αντιθέτως, να έχουμε πλήρη επαφή με το περιβάλλον μας, είτε υπάρχουν είτε δεν υπάρχουν άνθρωποι γύρω μας. Κι αυτό περιλαμβάνει και την επίγνωση των σωματικών μας αισθήσεων, τις οποίες αποδεχόμαστε χωρίς κριτική και χωρίς να νιώθουμε αποκομμένοι από κάποιο κομμάτι του εαυτού μας.

Διαβάστε επίσης ⇒ Aνακαλύπτοντας τη δύναμη της αυτοαξίας

Το να είμαστε απόλυτα παρόντες δεν σημαίνει ότι όλα είναι τέλεια. Σημαίνει όμως ότι βρισκόμαστε σε διανοητική κατάσταση αποδοχής του «τι συμβαίνει αυτήν την στιγμή». Σε αυτήν την κατάσταση, μπορούμε να βρούμε την ειρήνη και την ικανοποίηση ακόμη και αν ο κόσμος γύρω μας φαίνεται χαοτικός. Με την εξάσκηση, η συναισθηματική και φυσική κατάσταση μπορεί πάντα να είναι προσβάσιμη σε εμάς. Ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει στη ζωή μας. Αυτή η παρούσα συνείδηση θα σας προστατεύσει από πιθανές παγίδες καθημερινά. Θα καθοδηγήσει τα βήματά σας σωστά ανάμεσα στις επιλογές που θα κληθείτε να κάνετε.

Τι σημαίνει να είσαι «παρών» στη στιγμή;Εστιάστε στην αναπνοή σας…

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να μάθουμε να εστιάζουμε σε αυτό που συμβαίνει τώρα. Ο απλούστερος και πιο αποτελεσματικός τρόπος είναι να εστιάσουμε στην αναπνοή μας. Έχω συζητήσει πολλές φορές το γεγονός ότι αλλάζοντας την αναπνοή μας, μπορούμε να αλλάξουμε την κατάσταση μας απίστευτα γρήγορα. Όταν αρχίσουμε να αισθανόμαστε ανήσυχοι μπορούμε να δοκιμάσουμε αυτήν την τεχνική:

♦ ♦ Τοποθετούμε τα χέρια μας στο στομάχι μας και αρχίζουμε να εστιάζουμε στην αναπνοή μας.

♦ ♦ Θα παρατηρήσουμε ότι μόλις αρχίσουμε να παρατηρούμε την αναπνοή μας, θα αρχίσει να αυτορυθμίζεται και να επιβραδύνεται ελαφρώς.

♦ ♦ Εστιάζουμε σε κάθε αίσθηση στο σώμα μας, παρατηρούμε πού υπάρχει ένταση, εάν υπάρχει πόνος ή δυσφορία.

♦ ♦ Αφήνουμε τις σκέψεις μας να επικεντρωθούν σε αυτήν την περιοχή του σώματός μας και στέλνουμε ηρεμία και αγάπη σε αυτήν την περιοχή. Φανταζόμαστε ότι το σώμα μας θεραπεύεται.

♦ ♦ Συνεχίζουμε να επιστρέφουμε στην αναπνοή μας.

Απολαμβάνουμε το ΤΩΡΑ!

Συχνά γινόμαστε εχθροί του εαυτού μας με την έννοια ότι εμποδίζουμε τον εαυτό μας από την παρούσα απόλαυση. Μπορούμε να στραφούμε σε συγκεκριμένες αντιδράσεις από φόβο, θλίψη ή θυμό, αντί να προσεγγίσουμε τη ζωή μας με μια αίσθηση γοητείας, περιέργειας ή ειρήνης. Προτείνω να εργαστούμε για να δώσουμε στον εαυτό μας την άδεια να απολαύσει τα πράγματα ΤΩΡΑ. Να δεσμευτούμε και να φροντίζουμε καλύτερα τον εαυτό μας και να κάνουμε πράγματα που μας φέρνουν χαρά.

Πηγή: Naturanrg #122o, www.naturanrg.gr

Προηγούμενο άρθροΜήπως φταίει η γλουτένη;
Επόμενο άρθροChiquita: χρωματίζει ροζ το αυτοκόλλητό της