To εναλλακτικό «κρέας», η νέα επανάσταση στη διατροφή

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: NrgFoods, NRGFresh, Vegan, Διατροφή, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

To ”εναλλακτικό κρέας” από σόγια, όσπρια, πατάτες, αρακά και άλλα λαχανικά γίνεται ολοένα και πιο συνηθισμένο, και αποκτά θέση στο μενού πολλών επιχειρήσεων εστίασης, από μοντέρνα εστιατόρια μέχρι αλυσίδες γρήγορου φαγητού, παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα.

♦ της Σοφία Κανέλλου, Διαιτολόγος- Διατροφολόγος MSc, www.siniditidiatrofi.gr

Ορισμένοι πιστεύουν ότι το τρόφιμο του μέλλοντος θα εξακολουθήσει να είναι το “κρέας” αλλά θα παρασκευάζεται από φυτικά προϊόντα, χωρίς κτηνοτρόφους και σφαγεία.
Το εναλλακτικό κρέας προσφέρει στους κρεατοφάγους την επιλογή να διακόψουν το κρέας, χωρίς, όμως, να χάσουν την γεύση και το άρωμα.

Διαβάστε επίσης, στη θέση της μπριζόλας, τι; 

Οι λόγοι για να προβούν σε αυτή την διακοπή ποικίλλουν:

♣ η βελτίωση της υγείας τους,
♣ η παύση της βαναυσότητας στα ζώα,
♣ η μείωση της κλιματικής αλλαγής μέσω της μείωσης του αριθμού των βοοειδών που παράγουν μεθάνιο, και
η μείωση της ανθεκτικότητας στα αντιβιοτικά λόγω της κακής χρήσης αυτών στις φάρμες ζώων και πουλερικών.

Σε ένα πρόσφατο άρθρο από το Χάρβαρντ έγινε μνεία στην αυξημένη διαθεσιμότητα φυτοφαγικών και βίγκαν τροφίμων, τα οποία μιμούνται το κοτόπουλο, το λουκάνικο και τα χάμπουργκερ, και αναφερόταν ότι αυτή η τάση ευθυγραμμίζεται με την αποκαλούμενη “διατροφή για την υγεία του πλανήτη”, η οποία περιγράφηκε συνοπτικά στην έκθεση EAT της Επιτροπής Lancet, για την οποία οι ειδικοί λένε ότι θα ενισχύσει την υγεία τόσο των ανθρώπων όσο και του πλανήτη.

Ο Walter Willett, καθηγητής επιδημιολογίας και διατροφής στο πανεπιστήμιο Harvard, δήλωσε: “Οι άνθρωποι αλλάζουν τη διατροφή τους όταν έχουν τις σωστές πληροφορίες. Η κατανάλωση κόκκινου κρέατος έχει μειωθεί κατά 40% στις ΗΠΑ από το 1970 μέχρι σήμερα, πιθανότατα για λόγους υγείας. Προκειμένου να σώσουμε τον πλανήτη, η αλλαγή των διατροφικών μας συνηθειών είναι εξίσου σημαντική με την αλλαγή των πηγών ενέργειας που χρησιμοποιούμε, και το εξαιρετικά σημαντικό είναι ότι, όσον αφορά τα τρόφιμα, ο καθένας μας μπορεί να κάνει τη διαφορά. Τα τρόφιμα που καταναλώνουμε αποτελούν ένα ιδιαίτερα ισχυρό εργαλείο αλλαγής“, δήλωσε ο Gunhild Stordalen, ιδρυτής και πρόεδρος της EAT.

Οι τρέχουσες διατροφικές επιλογές μας, απειλούν την περιβαλλοντική βιωσιμότητα

Η Επιτροπή Lancet για την έκθεση EAT περιγράφει μία υγιεινή διατροφή που θα χρησιμοποιηθεί ως παγκόσμιο σημείο αναφοράς και βασίζεται:

♣ στην αύξηση της κατανάλωσης υγιεινών τροφίμων (όπως λαχανικά, φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια και ξηροί καρποί) και

♣ στη μείωση της κατανάλωσης ανθυγιεινών τροφίμων (όπως είναι το κρέας, η ζάχαρη και τα επεξεργασμένα δημητριακά). Αυτές οι αλλαγές θα προσφέρουν σημαντικά οφέλη στην υγεία και επίσης θα αυξήσουν την πιθανότητα επίτευξης των στόχων της αειφόρου ανάπτυξης.

Συνταγή Seitan* με μυρωδικά

Δυσκολία: χαμηλή
Χρόνος προετοιμασίας: 10 λεπτά
Vegan

enallaktiko-kreas-seitan-tigani

Υλικά

240 gr seitan, 2 σκελίδες σκόρδο, 2 κ.σ. ελαιόλαδο, δενδρολίβανο, ρίγανη, 2 φύλλα φασκόμηλο, λευκό πιπέρι, αλάτι.

Ετοιμασία

Κόψτε το σέιταν σε λεπτές φέτες και τοποθετήστε στο τηγάνι με λίγο νερό και 1 κ.γ. λάδι για λίγα λεπτά. Προσθέστε το σκόρδο. Ρίξτε μισό φλιτζάνι νερό και τα βότανα ψιλοκομμένα. Σκεπάστε και αφήστε σε χαμηλή φωτιά για 7-10 λεπτά.

seitan-diatrofiki-episimansi-pinakas

Προτεινόμενο Φθινοπωρινό Μενού

Θερμίδες: 154 kcal

Πρώτο πιάτο: Σαλάτα με ρόκα, γαλλική σαλάτα, 3-4 λαχανικά τουρσί (κουνουπίδι, καρότο), 2-3 αποξηραμένες ντομάτες με 2 κ.γ. ελαιόλαδο και 1 κ.γ. από το τουρσί

Συνοδευτικό: σέσκουλα και μπαστούνια από καρότο σοτέ με τζίντζερ και λευκό πιπέρι.

Η γεύση και η υφή του seitan μοιάζει πολύ με αυτή του κρέατος. 

Πηγές

Walter Willett, Johan Rockström, Brent Loken et al. Food in the Anthropocene: the EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems (Feb 2019)

Naturanrg#109o, www.naturanrg.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *