«Το γάλα με πειράζει». Μήπως πάσχετε από δυσανεξία στη λακτόζη-naturanrg

«Το γάλα με πειράζει». Μήπως πάσχετε από δυσανεξία στη λακτόζη;

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Ασθένειες & Θεραπείες, Διατροφή, Υγεία, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

 

Όταν πίνετε γάλα, μήπως νιώθετε φούσκωμα, δυσπεψία ή πάσχετε από γαστρεντερικές ενοχλήσεις κι έτσι το αποφεύγετε συστηματικά;

της Μαρίας Σαρτζετάκη

Πιθανώς ανήκετε στο 70% του πληθυσμού που πάσχουν από δυσανεξία στη λακτόζη. Ευτυχώς το πρόβλημα αντιμετωπίζεται χωρίς να χρειαστεί να στερηθείτε τα ευεργετικά διατροφικά στοιχεία των γαλακτοκομικών προϊόντων. Γι ’αυτό αν έχετε κάνει το γάλα διατροφικό… εχθρό σας, ήρθε η ώρα να μάθετε πως θα συμφιλιωθείτε μαζί του!

Τι είναι;

Όταν η κατανάλωση γάλακτος συνοδεύεται από δυσπεψία, πρήξιμο ή γαστρεντερικά προβλήματα, τότε μάλλον πρόκειται για κακή απορρόφηση της λακτόζης. Η λακτόζη είναι ο βασικότερος υδατάνθρακας του γάλακτος, που αποτελεί πηγή ενέργειας για τον οργανισμό, συμβάλλοντας παράλληλα στην καλύτερη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Για να διασπαστεί η λακτόζη πρέπει να παραχθεί από τον ανθρώπινο οργανισμό ένα ένζυμο που ονομάζεται λακτάση.

Πολλοί έχουν πλήρη έλλειψη αυτού του ενζύμου ή το παράγουν σε περιορισμένη ποσότητα, με αποτέλεσμα η πέψη του γάλακτος να γίνεται με δυσκολία και να προκαλείται δυσφορία ή άλλα συμπτώματα όπως στομαχικές διαταραχές, κοιλιακοί πόνοι, μετεωρισμός και πιθανόν διάρροιες.

Πώς γίνεται η διάγνωση

Αν καταναλώνοντας γαλακτοκομικά προϊόντα παρουσιάζετε συχνά κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα ή όλα μαζί, καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε ένα γαστρεντερολόγο. Αφού σας πάρει ένα λεπτομερές ιστορικό, θα κρίνει αν θα πρέπει να κάνετε γαστροσκόπηση ή κολονοσκόπηση, ώστε να διαγνώσει εάν έχετε υπολακτασία λόγω κάποιου προβλήματος στο στομάχι ή στο έντερο. Εάν αποκλειστεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο, μπορείτε να δοκιμάστε ένα από τα 2 τεστ που υπάρχουν για τη μέτρηση του βαθμού απορρόφησης της λακτόζης από τον οργανισμό.

Καταρχήν, υπάρχει το τεστ δυσανεξίας τροφών, όπου μπορεί να μετρηθεί η δοκιμή ανοχής στη λακτόζη και πρόκειται ουσιαστικά για μια ακίνδυνη αιματολογική εξέταση που μετρά τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα σας, αφού πρώτα πιείτε ένα υγρό που περιέχει λακτόζη. Η δεύτερη μέθοδος είναι η δοκιμή αναπνοής υδρογόνου, όπου μετρούνται τα επίπεδα υδρογόνου στην αναπνοή σας, αφού προηγουμένως πιείτε και πάλι ένα υγρό με λακτόζη. Εάν τα επίπεδα είναι υψηλά, σημαίνει ότι έχετε υπολακτασία, δηλαδή έλλειψη της λακτάσης, που προκαλεί τη δυσανεξία στα γαλακτοκομικά προϊόντα.

milk bottles-naturanrg-«Το γάλα με πειράζει». Μήπως πάσχετε από δυσανεξία στη λακτόζη;Πότε εκδηλώνεται

Δυσανεξία στη λακτόζη εκδηλώνουν μωρά και ενήλικοι. Η πρωτοπαθής έλλειψη λακτάσης, του ενζύμου που διασπά τη λακτόζη, ξεκινά από την παιδική ηλικία, αφορά όλες τις ηλικίες και είναι αρκετά συχνή. Σ’αυτή την περίπτωση η έλλειψη του ενζύμου μπορεί να οφείλεται σε κάποια γενετική ανωμαλία και τα συμπτώματα εκδηλώνονται αμέσως μετά τη γέννηση, στην πρώτη σίτιση του μωρού με γάλα.

Η δευτεροπαθής έλλειψη λακτάσης εμφανίζεται σε άτομα που δεν είχαν εμφανίσει παλιότερα δυσανεξία στην λακτόζη. Κυρίως οφείλεται σε τραύμα του βλεννογόνου, σε φλεγμονή του εντέρου ή απλά σε μια γαστρεντερίτιδα.

Σ’αυτές τις περιπτώσεις εμφανίζεται ξαφνικά, ακόμη και σε άτομα που κατανάλωναν γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς κανένα πρόβλημα. Βέβαια, το πόσο έντονα θα είναι τα συμπτώματα εξαρτάται από το βαθμό δυσανεξίας που έχει ο καθένας, καθώς και από την ποσότητα και το είδος των γαλακτοκομικών προϊόντων που καταναλώνει.

Πώς αντιμετωπίζεται

Ο τρόπος αντιμετώπισης εξαρτάται από το βαθμό δυσανεξίας. Αν έχετε ελαφριά δυσανεξία καταναλώνετε τόσα γαλακτοκομικά όσα δεν σας προκαλούν πρόβλημα και φροντίστε να τα καταναλώνετε μαζί με άλλες τροφές. Για παράδειγμα, όταν πίνετε γάλα, τρώτε μαζί και λίγο ψωμί ή τρώτε το τυρί μαζί με το γεύμα σας. Με αυτό τον τρόπο, ο οργανισμός σας ανέχεται τη λακτόζη καλύτερα. Δοκιμάστε γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα που περιέχουν -κατά 70%- λιγότερη λακτόζη ή προτιμήστε υποκατάστατα γάλακτος (πχ. σόγια) που δεν έχει λακτόζη και περιέχει το πολύτιμο ασβέστιο του γάλακτος.

Επιπλέον, μπορείτε να καταναλώνετε περισσότερο γιαούρτι, τυρί ή βούτυρο παρά γάλα, καθώς τα πρώτα περιέχουν λιγότερη λακτόζη. Προτιμάτε μάλιστα τα σκληρά τυριά, που περιέχουν ακόμη λιγότερη λακτόζη από τα μαλακά, λόγω των ζυμώσεων που γίνονται κατά τη διαδικασία ωρίμανσης τους και γιαούρτια που περιέχουν μικροοργανισμούς απαραίτητους για την καλή λειτουργία του οργανισμού, όπως τα προβιοτικά.

Αν πάλι έχετε σοβαρή δυσανεξία, πίνετε γάλα και καταναλώνετε γαλακτοκομικά προϊόντα από τα οποία έχει αφαιρεθεί τελείως η λακτόζη (ελεύθερα λακτόζης), είναι ζωικής προέλευσης και παράλληλα περιέχουν τα ίδια θρεπτικά συστατικά με το γάλα που περιέχει λακτόζη. Επίσης, μπορείτε να δοκιμάσετε γάλα φυτικής προέλευσης, όπως από σόγια, ρύζι κλπ, που δεν περιέχει λακτόζη, αλλά γλυκόζη, γαλακτόζη, σουκρόζη, άμυλο αραβοσίτου ή άλλους υδατάνθρακες. Αυτά τα είδη γάλακτος είναι εμπλουτισμένα με ασβέστιο, μαγνήσιο, σίδηρο και βιταμίνες και θα τα βρείτε κυρίως σε καταστήματα υγιεινής διατροφής.

«Το γάλα με πειράζει». Μήπως πάσχετε από δυσανεξία στη λακτόζη;Προσοχή στις ετικέτες

Για να αντιμετωπιστεί η δυσανεξία στη λακτόζη χρειάζονται διατροφικές αλλαγές και τα συμπτώματα μπορεί να αποφευχθούν με μειωμένη κατανάλωση τροφών που περιέχουν λακτόζη. Ωστόσο, δεν είναι αναγκαίο να ακολουθείται μια διατροφή χωρίς καθόλου λακτόζη. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται, όμως, στην κατανάλωση συσκευασμένων προϊόντων που περιέχουν κρυμμένη λακτόζη. Θα πρέπει λοιπόν να διαβάζετε ιδιαίτερα προσεκτικά τις ετικέτες τους.

Ειδικότερα, αν έχετε σοβαρή δυσανεξία στη λακτόζη, θα πρέπει να αποφεύγετε την κατανάλωση οποιουδήποτε προϊόντος περιέχει σκόνη γάλακτος, ορό γάλακτος, πέτσα γάλακτος, υποπροϊόντα γάλακτος και ξηρά στερεά γάλακτος.

Επίσης, άλλα τρόφιμα που μπορεί να περιέχουν λακτόζη είναι ψωμί που έχει φτιαχτεί με γάλα, τραχανά, στιγμιαίες σούπες, προτηγανισμένες πατάτες, ροφήματα, μαργαρίνη, σως για σαλάτες, καραμέλες και άλλα πρόχειρα φαγητά, μίγματα για τηγανίτες, μπισκότα επεξεργασμένα δημητριακά, σος για σαλάτες και γενικά υποκατάστατα γευμάτων σε σκόνη. Επιπλέον, μερικά προϊόντα επονομαζόμενα μη γαλακτοκομικά, όπως η κρέμα για καφέ σε σκόνη και οι χτυπημένες κρέμες, μπορεί να περιλαμβάνουν συστατικά που προέρχονται από το γάλα και επομένως περιέχουν λακτόζη.

Δυσανεξία στα παιδιά

Στα παιδιά, ιδίως όταν γεννιούνται, παρατηρούνται σοβαρές περιπτώσεις έλλειψης του ενζύμου της λακτάσης που μπορεί να προκαλεί δυσανεξία στη λακτόζη και πολλές φορές μπορεί να οφείλονται σε κάποια γενετική ανωμαλία. Σε αυτή την περίπτωση, τα συμπτώματα εκδηλώνονται αμέσως μετά τη γέννηση και συγκεκριμένα μετά την πρώτη σίτιση του μωρού με γάλα και είναι πολύ σοβαρά. Το πρόβλημα εκδηλώνεται με ναυτία, κοιλιακό πόνο, έντονη κινητικότητα του εντέρου, φούσκωμα και υδαρείς κενώσεις και χρειάζεται άμεσα αντιμετώπιση.
«Το γάλα με πειράζει». Μήπως πάσχετε από δυσανεξία στη λακτόζη-naturanrg

Όσα παιδάκια παρουσιάζουν αυτό το πρόβλημα, δεν πρέπει να προσλαμβάνουν λακτόζη με την τροφή τους. Γι’αυτό οι ειδικοί συστήνουν να αποφεύγονται όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα παράγωγά τους, όπως και οι βρεφικές τροφές που φτιάχνονται από γάλα αγελάδας.

Σήμερα κυκλοφορούν βρεφικές τροφές χωρίς λακτόζη, που περιέχουν ειδικούς υδατάνθρακες από σιρόπι καλαμποκιού σε στερεά μορφή και μπορούν να απαλλάξουν το μωρό από τις ανεπιθύμητες παρενέργειες της λακτόζης. Σε κάθε περίπτωση, ο παιδογαστρεντερολόγος θα συστήσει αν και για ποιο διάστημα θα χρειαστεί να τρέφεται το μωρό με την ειδική αυτή δίαιτα.

Χρήσιμες συμβουλές

Καταμερίστε την ποσότητα γάλακτος κατά τη διάρκεια της ημέρας και πίνετε μικρές ποσότητες κάθε φορά.

  • Καλό είναι να πίνετε το γάλα μόνο μαζί με τα γεύματα. Έρευνες έχουν δείξει ότι άτομα με μικρή δυσανεξία στη λακτόζη, μπορούν να πιουν ένα ή ακόμα και δύο ποτήρια γάλα μαζί με τα γεύματα χωρίς συμπτώματα.
  • Αν αντιμετωπίζετε σοβαρό πρόβλημα δυσανεξίας, καταναλώνετε γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς ή με λιγότερη λακτόζη. Μπορείτε να δοκιμάσετε να πιείτε γάλα σόγιας εμπλουτισμένο με ασβέστιο, που διατηρεί όλα τα θρεπτικά συστατικά του γάλακτος.
Eπίσης…

 

  • Αν δε μπορείτε να καταναλώσετε επαρκείς ποσότητες γαλακτοκομικών προϊόντων, μπορείτε να προσθέσετε στη διατροφή σας προϊόντα εμπλουτισμένα με ασβέστιο, όπως είναι το γάλα σόγιας.
  • Να διαβάζετε πάντα τα συστατικά στα τρόφιμα που αγοράζετε αποφεύγοντας έτσι τις «κρυφές» ποσότητες λακτόζης, που βρίσκονται σε προϊόντα με σκόνη ή ορό γάλακτος κλπ.
  • Μελέτες έχουν δείξει ότι τα προβιοτικά που περιέχονται στο γιαούρτι βοηθούν στο καλύτερο μεταβολισμό της λακτόζης, γιάυτό μπορείτε να το καταναλώνετε πιο εύκολα από το γάλα. Ωστόσο το παγωμένο γιαούρτι φαίνεται να προκαλεί κάποιες γαστρεντερικές δυσλειτουργίες.

Πηγή: NaturaNrg #05

Sas-endiaferei_arrow

Γάλα για vegetarians και όχι μόνον

Δυσανεξία στη γλουτένη;

Γιατί να πάρω προβιοτικά; 10 (τουλάχιστον) λόγοι…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *