BEETROOT-plate

Το μαγικό παντζάρι

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Super foods, Vegan, Δίαιτα & Αδυνάτισμα, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

Με έντονο κόκκινο χρώμα και γλυκιά γεύση, το παντζάρι είναι το ιδανικό λαχανικό για σαλάτα αλλά και σπουδαίο γιατρικό.

της Μαρίας Γκέκα

Η πιο εντυπωσιακή ρίζα, εξαιτίας του κατακόκκινου χρώματος που δίνει ζωντάνια στο τραπέζι. Οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν το παντζάρι ένα ιδιαίτερα θρεπτικό λαχανικό και συνήθιζαν να μαγειρεύουν τα φύλλα του με μέλι και κρασί. Πίστευαν ότι η θεά Αφροδίτη ήταν τόσο όμορφη, επειδή έτρωγε πολλά παντζάρια ενώ το πρόσφεραν στο θεό Απόλλωνα για να έχουν την εύνοιά του.

Παραδοσιακά το παντζάρι χρησιμοποιείται από τους βοτανοθεραπευτές ως σπουδαίο γιατρικό.  Μπορεί να γίνει  η φυσική ασπίδα ενάντια στην υπέρταση, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, την αναιμία, για τον καθαρισμό των νεφρών και της χολής, αλλά και για τη γρίπη και τη βρογχίτιδα. Φέρεται ακόμα να συμβάλλει αποτελεσματικά κατά της κακοσμίας του στόματος, αλλά και για του πονοκεφάλου.

 

Οι ευεργετικές συνέπειες της κατανάλωσης παντζαριού οφείλονται στην υψηλή περιεκτικότητά του σε νιτρικά άλατα. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η μετατροπή στον οργανισμό των νιτρικών σε νιτρικά οξείδια μειώνει τις απαιτήσεις του σώματος για οξυγόνο κατά τη διάρκεια της σωματικής καταπόνησης.
Η ιδιαιτερότητα του παντζαριού, με λίγα λόγια, οφείλεται στην ικανότητά του να διευρύνει τα αιμοφόρα αγγεία του οργανισμού μας, ενώ ταυτόχρονα μειώνει σημαντικά την ποσότητα οξυγόνου που χρειάζονται οι μύες για να ανταποκριθούν στις διάφορες ασκήσεις.

Ένας πραγματικός θησαυρός…

✓ Είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες διαλυτές και αδιάλυτες, ιδιαίτερα χρήσιμες για τον έλεγχο του επιπέδου του σακχάρου του αίματος και της χοληστερόλης.

beetroot✓ Πλούσιο σε μέταλλα, όπως σίδηρο, νάτριο, κάλιο, ασβέστιο, μαγνήσιο και ιώδιο.

✓ Περιέχει βιταμίνες της ομάδας Β, όπως Β1, Β2, Β3 και Β6, χρήσιμες για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, αλλά και του πεπτικού. Λόγω του φυλλικού οξέος που περιέχει αποτελεί απαραίτητη τροφή σε γυναίκες κατά τη διάρκεια της  εγκυμοσύνης και όχι μόνο, δεδομένου ότι συμβάλλει στην παραγωγή των λευκών και των ερυθρών αιμοσφαιρίων,στο γενετικό υλικό και σε πολλά άλλα.

✓ Περιέχει βιταμίνη C (στο βολβό) και Α (στα φύλλα).

✓ Περιέχει επίσης μια σημαντική ομάδα αντιοξειδωτικών ουσιών, τις ανθοκυανίνες (και ιδιαίτερα την βεταΐνη) στις οποίες οφείλει το κόκκινο χρώμα του αλλά και την ιδιότητα να χρωματίζει τα ούρα κόκκινα. Οι αντιοξειδωτικές αυτές ουσίες συμβάλλουν στην πρόληψη του καρκίνου και των καρδιοπαθειών μειώνοντας το οξειδωτικό στρες των κυττάρων.

✓ Άφθονο νερό! Κάθε παντζάρι  αποτελείται κατά 91% από νερό! Απαραίτητο λαχανικό για όσους πάσχουν από κατακράτηση.

✓ Τα παντζάρια περιέχουν λίγες θερμίδες (20 Kcal ανά 100 γραμμάρια) και είναι επομένως ιδιαίτερα κατάλληλα για όσους βρίσκονται σε δίαιτα.

Το παντζάρι είναι γκουρμέ…

To παντζάρι «παντρεύεται» υπέροχα με το σκόρδο και το ξίδι αλλά και με μυρωδικά, όπως μαϊντανός, φρέσκο κόλιαντρο και δυόσμος. Θα φτιάξετε μ’ αυτό νοστιμότατα ντιπ και, βέβαια, θα το συνδυάσετε με ψάρι  και σκορδαλιά. Εξαιρετικό για να συνοδέψει τέλεια τον τηγανητό μπακαλιάρο, που τρώμε παραδοσιακά τη μέρα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Αν και οι περισσότεροι το βράζουν, το νοστιμότερο παντζάρι είναι το ψημένο στο φούρνο. Πρέπει προηγουμένως να πλυθεί καλά και κατόπιν να τυλιχτεί με τη φλούδα του χαλαρά με αλουμινόχαρτο. Όταν ψηθεί, η  φλούδα βγαίνει εύκολα και η ρίζα διατηρεί μια απίστευτη νοστιμιά. Περιττό να πούμε ότι τα έτοιμα βρασμένα παντζάρια που πωλούνται σε αεροστεγή συσκευασία, μπορεί να είναι μια εύκολη λύση, δεν έχουν όμως τη νοστιμιά των φρέσκων.

Beetroot-juice

Θεραπευτικός χυμός

Αν υποφέρετε από στομαχικό έλκος, μπορείτε κάθε πρωί να ετοιμάζετε ένα χυμό παντζαριών, να προσθέτετε μια κουταλιά μέλι και να το πίνετε νηστικοί. Η βελτίωση θα είναι θεαματική. Προσοχή, η κατανάλωσή του δεν συστήνεται στους νεφροπαθείς, γιατί περιέχει άφθονο κάλιο.

Πηγή: NaturaNrg #69

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *