Welcome to Greece!

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Life, Αποδράσεις, Πολιτισμός

Welcome to Greece! Το καλοκαίρι του 2013 θα είναι µάλλον καλό για τον ελληνικό τουρισµό, αφού αναµένουµε περίπου 17 εκατοµµύρια τουρίστες. Το άρθρο όµως αυτό δεν εστιάζει στους αριθµούς και τις στατιστικές.

Στη Natura nrg, µας απασχολεί η εικόνα της χώρας στο εξωτερικό, ο ρόλος της Αθήνας και οι αδυναµίες του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Τελικά, έχουµε λόγους να τραγουδάµε το γνωστό στίχο του Κωστή Μαραβέγια: «Welcome to Greece, have a nice holiday…»

του Απόστολου Στάικου

Ένα ταξί για ΕΡΤ

Εδώ και μήνες, η Ελλάδα προσπαθεί να πείσει πως η κατάσταση αλλάζει και πως η χώρα βλέπει φως στην άκρη του τούνελ. Όμως το μαύρο στην ΕΡΤ έφερε χιόνια στο προφίλ που η χώρα μας προσπαθεί να καλλιεργήσει. Διαδηλώσεις, πορείες, ρεπορτάζ και ανταποκρίσεις έστειλαν το μήνυμα πως «ήταν πολύ καλό για να κρατήσει..». Η ελληνική κυβέρνηση μάλλον δεν μέτρησε σωστά τις διεθνείς αντιδράσεις και την αποφασιστικότητα των εργαζομένων της δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης. Είναι δύσκολο να υπολογιστούν οι επιπτώσεις του μαύρου και μάλιστα πριν ολοκληρωθεί η τουριστική σεζόν, όμως σε επικοινωνιακό επίπεδο η ζημιά έγινε. Τον Ιούλιο του 2011, οι τουρίστες έφευγαν με τα πόδια και κουβαλούσαν αποσκευές από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Η πολυήμερη απεργία των ταξί προκάλεσε απίστευτη ταλαιπωρία σε όσους επέλεξαν τη χώρα μας για να ξεκουραστούν. Οι εικόνες έκαναν το γύρο του κόσμου και η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας έμεινε από καύσιμα..

Αθήνα επισκέπτονται την Ακρόπολη και φεύγουν για τα νησιά…

Δύσκολα μπορεί να μιλήσει κανείς για τουριστικό «success story». Η κατάσταση στο κέντρο της πόλης είναι γνωστή και όλοι φαίνεται να έχουν αποδεχτεί πως τίποτα δεν θα αλλάξει. Οι τουρίστες έρχονται στην Αθήνα, επισκέπτονται την Ακρόπολη και φεύγουν για τα νησιά. Η πρωτεύουσα αποτελεί ολιγοήμερο σταθμό και όχι τουριστικό προορισμό. Κι όμως η Αθήνα είναι μια πόλη με θάλασσα, κάτι που έχουμε ξεχάσει. Είναι σαν να της έχουμε γυρίσει την πλάτη, ενώ θα έπρεπε να βρέχουμε τα πόδια μας στη θάλασσα.
Τι απαντάμε στην ερώτηση ενός ξένου τουρίστα «Δεν με ενδιαφέρουν τα αρχαία. Τι άλλο μπορώ να δω;». Μια πρώτη σκέψη είναι πως ο επισκέπτης μας βρίσκεται σε λάθος πόλη ή πως δεν έχει εκτιμήσει σωστά την αρχαία Ελλάδα. Στην ερώτηση όμως δύσκολα θα απαντήσουμε, αφού η Αθήνα στερείται σύγχρονων μνημείων που θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον του επισκέπτη.

Πόσοι 20άρηδες Ευρωπαίοι θα επιλέξουν την Αθήνα για ένα 3ήμερο;

Πολλές Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, όπως η Βαρκελώνη και το Βερολίνο έχουν «κατασκευάσει» νέα αξιοθέατα και προσφέρουν στον επισκέπτη πολλές και διαφορετικές επιλογές. Η Αθήνα όμως δεν συνδυάζει το λαμπρό της παρελθόν με ένα ενδιαφέρον παρόν. Κάτι τέτοιο είναι απολύτως απαραίτητο, αν θέλει να αποτελεί ελκυστικό προορισμό για ανθρώπους από όλο τον κόσμο.

Ακόμη και με το παρελθόν μας δεν τα πάμε καλά. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πάρκο της ακαδημίας του Πλάτωνα. Οι τουρίστες το ψάχνουν, οι Αθηναίοι το αγνοούν και η πολιτεία αδιαφορεί. Η Ακαδημία του Πλάτωνα παραμένει αναξιοποίητη, ενώ οι κάτοικοι κινητοποιούνται για να αποτρέψουν τη δημιουργία ενός ακόμη μεγάλου εμπορικού κέντρου. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις υπάρχει γραφείο τουρισμού και συνήθως βρίσκεται στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό. Αν ένας τουρίστας βρεθεί στο Σύνταγμα και θέλει να μάθει δύο πράγματα, που πρέπει να απευθυνθεί;

greek-islandAll Inclusive αλλά η τοπική κοινωνία δεν βλέπει κανένα όφελος…

Για πολλές δεκαετίες τουρισμός σήμαινε στήριξη της τοπικής οικονομίας. Εστιατόρια, μπαρ, καταστήματα τουριστικών ειδών και πλήθος άλλων επιχειρήσεων «ζούσαν» από τους χιλιάδες ξένους που επισκέπτονταν τη χώρα μας. Πλέον όμως οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες κρατούν «εγκλωβισμένους» τους τουρίστες και προσφέρουν διασκέδαση και ψώνια, εντός των τειχών. Πολλές φορές ο τουρίστας φτάνει στην Κρήτη, αλλά δεν βλέπει την Κρήτη. Επισκέπτεται κάποιους αρχαιολογικούς χώρους, αλλά δεν γνωρίζει τον τόπο και τους ανθρώπους του. Οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες αυξάνουν τα κέρδη τους, αφού προσφέρουν πλήρη πακέτα διακοπών, αλλά η τοπική κοινωνία δεν βλέπει κανένα όφελος.
Πέρα όμως από την τοπική οικονομία, οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες απειλούν με εξαφάνιση τα μικρά καταλύματα και τους ξενώνες. Τα μεγάλα συγκροτήματα μειώνουν τις τιμές τους, αφού κλείνουν πακέτα με χιλιάδες ξένους τουρίστες. Κάτι τέτοιο όμως δεν μπορούν να κάνουν μικρές μονάδες και έτσι ουσιαστικά βγαίνουν εκτός ανταγωνισμού.
Τα τελευταία χρόνια όμως, έχουν δημιουργηθεί μικρές ξενοδοχειακές μονάδες – διαμάντια. Νέοι και μορφωμένοι άνθρωποι έχουν ανοίξει ξενώνες που προσφέρουν σπιτική φιλοξενία και έχουν αποκτήσει σταθερούς πελάτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

mykonosΚαι τώρα τι;

Εδώ και μήνες κουβεντιάζουμε για την αναγκαία μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, αλλά η μείωση πρέπει  να φανεί και στο λογαριασμό που πληρώνει ο πελάτης. Τέλη αεροδρομίου και φόροι ακτοπλοΐας μπορούν να μειωθούν, ενώ και οι ξενοδόχοι οφείλουν να διατηρήσουν χαμηλά τις τιμές.
Υπάρχουν όμως και ανοιχτές πληγές. Στην προσπάθεια ορισμένων να κερδίσουν ό,τι μπορούν μέσα σε 3 μήνες, οφείλονται οι χωριάτικες σαλάτες με υποψία φέτας που κοστίζουν 9 ευρώ καθώς και οι αποδείξεις που τελικά είναι το χαρτί της παραγγελίας. «Πειραγμένα» ταξί ανεβάζουν το κόστος μια κούρσας από το Σύνταγμα στο Γκάζι στα 15 Ευρώ και συχνά μέσω Πατησίων. Σε κάποια νησιά οι σερβιτόροι δεν μιλούν ελληνικά, ενώ οι Έλληνες πληρώνουν περισσότερα από τους ξένους για τα ίδια δωμάτια, στα ίδια ξενοδοχεία.

Το ελληνικό πλεονέκτημα

Έχουμε ήλιο και θάλασσα. Το ίδιο ισχύει για την Ιταλία, την Ισπανία, την Τουρκία και τη Μάλτα. Όμως η Ελλάδα διαθέτει περίπου 100 νησιά και αυτό είναι το βασικό της πλεονέκτημα. Πρέπει να πείσουμε τους ξένους να έρθουν στην Ελλάδα όχι «για να δουν τα νησιά μας», αλλά για να πάνε στη Σαντορίνη, στην Κρήτη, στη Σαμοθράκη και στην Κέρκυρα. Να εξηγήσουμε και να αποδείξουμε πως κάθε νησί είναι μοναδικό και προσφέρει κάτι που ο επισκέπτης δεν θα βρει αλλού. Να σκεφτούμε όχι τι προσφέρει η Ελλάδα, αλλά τι κάνουμε εμείς για να βελτιώσουμε το ελληνικό τουριστικό «προϊόν».

Πηγή: NaturaNrg #40

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *