ximoi-smoothies-potiri-kalamaki-Naturanrg

Χυμό ή Smoothie; Τι να προτιμήσω; Ποιο είναι το καλύτερο για μένα;

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Super foods, Vegan, Διατροφή

Τα smoothies πρωτοήλθαν στο προσκήνιο τη δεκαετία του ’60 και έκτοτε έχουν εξελιχθεί πάρα πολύ και έχουν κερδίσει χιλιάδες οπαδούς. Ακόμα και σήμερα, συνεχίζουν να θεωρούνται επάξιοι αντικαταστάτες ενός ολόκληρου γεύματος, καθώς αποτελούν έναν δυναμίτη θρεπτικών συστατικών, περιέχοντας πολύ περισσότερα από ένα κοινό γεύμα. Την ίδια στιγμή, οι χυμοί αποτελούν μία σταθερή αξία στο καθημερινό διατροφολόγιο.

♦ της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Στο μυαλό πολλών ανθρώπων, smoothies και χυμοί αποτελούν το ίδιο πράγμα. Στην πραγματικότητα όμως, έχουν αρκετές διαφορές. Σας βοηθάμε να τις εντοπίσετε και να κάνετε την καλύτερη επιλογή για σας.

Τόσο οι χυμοί, όσο και τα smoothies, είναι πολύ υγιεινά και θρεπτικά ροφήματα για τον οργανισμό. Σύμφωνα με έρευνες, ένας στους δύο ενήλικες δεν καταναλώνει καθημερινά τα τέσσερα ισοδύναμα φρούτων-λαχανικών που προβλέπονται στα πλαίσια ενός μέσου καθημερινού διαιτολογίου. Πολλοί δεν καταναλώνουν ούτε καν ένα από αυτά. Με έναν χυμό ή ένα smoothie, μπορείτε να λάβετε συμπυκνωμένη όλη τη φρεσκάδα που έχει ανάγκη ο οργανισμός σας, καθώς τα κύτταρα λειτουργούν καλύτερα όταν τρεφόμαστε με τροφές που είναι πλούσιες σε θρεπτικές ουσίες και είναι αλκαλικές, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά. Περισσότερες αλκαλικές τροφές συνεπάγονται περισσότερο οξυγόνο στο σώμα κι επομένως λιγότερες ασθένειες.

Η μεγάλη διαφορά είναι στις ίνες

Η μεγάλη διαφορά ανάμεσα στους χυμούς και τα smoothies έγκειται στον τρόπο παρασκευής τους. Στους χυμούς αφαιρούνται οι ίνες των φρούτων και των λαχανικών, δηλαδή το σαρκώδες εσωτερικό τους, το οποίο συγκρατείται στο σουρωτήρι του αποχυμωτή καθώς στίβονται και στραγγίζεται ο χυμός τους. Ο χυμός περιέχει όλα τα καλά φυτικά υλικά, όπως τα θρεπτικά συστατικά και τα ένζυμα, αλλά όχι τις διαιτητικές ίνες.

Αντιθέτως, στα smoothies τα φρούτα και τα λαχανικά χρησιμοποιούνται ολόκληρα, αναμιγνύονται και λιώνουν σε μπλέντερ, για να δημιουργήσουν ένα θρεπτικό κοκτέιλ σε μορφή πουρέ που περιλαμβάνει τις ίνες τους. Κάποιες φορές, πριν από την ανάμειξη, αφαιρούνται οι σπόροι, οι πυρήνες και οι φλούδες τους.

⇒ Γνωρίστε 3 smoothies που αποτοξινώνουν

Σε τι διαφέρουν σε επίπεδο παρασκευής;

smoothie-NaturanrgΈχει διαπιστωθεί ότι τα smoothies παρουσιάζουν μία μεγαλύτερη ευκολία στην παρασκευή σε καθημερινή βάση. Μπορείτε να τα προετοιμάσετε από το προηγούμενο βράδυ και διατηρούνται σε πολύ καλή κατάσταση στο ψυγείο για 1-2 ημέρες. Οι χυμοί, αντιθέτως, συστήνεται να καταναλώνονται μέσα σε 30 λεπτά από τη στιγμή της παρασκευής τους για να διατηρούνται ζωντανά τα ένζυμά τους.

Ένα επιπλέον πλεονέκτημα των smoothies είναι ότι μπορείτε να προσθέσετε στο μπλέντερ φρούτα και λαχανικά, τα οποία είναι σχεδόν αδύνατον να αποχυμωθούν, όπως η μπανάνα και το μάνγκο, καθώς και υπερτροφές, όπως σπιρουλίνα, σπόρους chia, goji berries, κ.α. Γι’ αυτό και τα smoothies μπορούν να αντικαταστήσουν ευκολότερα ένα κυρίως γεύμα. Σε κάθε περίπτωση, θυμηθείτε ότι δεν θα πρέπει να αφήνετε το μπλέντερ να πολτοποιεί τα φρούτα και τα λαχανικά για πολλή ώρα ή σε πολύ υψηλή ταχύτητα, καθώς η θερμότητα από την περιστροφή των λεπίδων μπορεί να διασπάσει υπερβολικά τα ένζυμα των συστατικών.

Ποιο είναι το καλύτερο για σας;

Αναρωτιέστε κι εσείς αν είναι καλύτερος ένας χυμός ως πιο θρεπτικός ή ένα smoothie επειδή περιλαμβάνει και τις ίνες των φρούτων και των λαχανικών;

Στην πραγματικότητα, το σωστό ερώτημα δεν είναι «ποιο είναι καλύτερο;», αλλά «τι χρειάζεστε εσείς σε αυτήν τη φάση;». Σαφώς, οι ίνες στα smoothies περιέχουν σημαντικές αντιοξειδωτικές ουσίες, όμως όταν αφαιρούνται οι ίνες στους χυμούς, τότε τα θρεπτικά συστατικά απορροφούνται σχεδόν 100% από τον οργανισμό.

Αν βρίσκεστε σε φάση ανάρρωσης από κάποια χρόνια νόσο, όπως εντεροπάθεια ή κάποιου είδους κακοήθεια, τότε οι χυμοί αποτελούν έναν έξοχο τρόπο ενίσχυσης του οργανισμού και του ανοσοποιητικού συστήματος. Το σώμα καταναλώνει μηδενική ενέργεια για να λάβει τις θρεπτικές ουσίες του χυμού, επομένως μπορείτε να αναρρώσετε χωρίς να σπαταλήσετε αποθέματα ενέργειας για τη διαδικασία της πέψης. Οι χυμοί είναι ιδανικοί για άτομα που υποφέρουν από πεπτικές διαταραχές και δεν είναι ανεκτικοί στις πολλές ίνες, αλλά παρ’ όλα αυτά έχουν ανάγκη από τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά τους.

Τα smoothies, από την άλλη πλευρά, περιέχουν επίσης πολλές θρεπτικές ουσίες που απορροφώνται σε μεγάλο βαθμό από τον οργανισμό, αλλά τον αναγκάζουν να ξοδέψει περισσότερη ενέργεια για την πέψη τους. Ωστόσο, όχι τόση ενέργεια όση θα χρειαζόταν για ένα τυπικό γεύμα. Αν είστε ένας απολύτως υγιής οργανισμός, τότε αυτή η διαδικασία δεν αποτελεί πρόβλημα. Αντιθέτως, είναι ωφέλιμη, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι πάρα πολλοί άνθρωποι δεν προσλαμβάνουν αρκετές ίνες μέσω της διατροφής τους. Τα smoothies αποτελούν επίσης ιδανική επιλογή και για όσους επιθυμούν να χάσουν βάρος. Χάρη στην υψηλή περιεκτικότητά τους σε ίνες, προσφέρουν ένα αίσθημα πληρότητας για αρκετή ώρα και περιορίζουν τις εξάρσεις πείνας.

Συμπέρασμα

Σε γενικές γραμμές λοιπόν, αν είστε ένας υγιής οργανισμός, μπορείτε να ποντάρετε σε ένα smoothie ως το θρεπτικό ρόφημα της ημέρας ή ως αντικαταστάτη του πρωινού γεύματος, και να το συνοδεύετε με κάποιον χυμό μερικές φορές τη βδομάδα. Αντιθέτως, αν βρίσκεστε αντιμέτωποι με κάποιο πρόβλημα υγείας, τότε προτιμήστε τον χυμό ως το τονωτικό ρόφημα της ημέρας σας και συνοδεύετέ τον με ένα smoothie κάποιες φορές μέσα στη βδομάδα.

Photo by Shawn Fields on Unsplash

Πηγή: Naturanrg#105, www.naturanrg.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *