hybrid-cars-1

Υβριδικά Αυτοκίνητα: η πράσινη επιλογή στην αυτοκίνηση

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Green, Περιβάλλον

Το να αφήσουμε τα αυτοκίνητα μας στο γκαράζ και να ανέβουμε στο ποδήλατο για να πάμε στη δουλειά μας θα μπορούσε να είναι η καλύτερη ευνοϊκή λύση για το περιβάλλον και την υγεία μας. Δεδομένου όμως του σύγχρονου τρόπου ζωής μας δεν μας επιτρέπεται να υιοθετήσουμε εύκολα τέτοιου είδους επιλογές, καλό είναι να μάθουμε περισσότερα για την πράσινη αυτοκίνηση.

του Δημήτρη Σταθόπουλου

Φοροελαφρύνσεις, μειώσεις τελών, και διάφορες άλλες διευκολύνσεις, προωθούν την επιλογή υβριδικού αυτοκινήτου ολοένα και πιο έντονα, με τον παραδοσιακό ωστόσο  τύπο αυτοκινήτου να «κρατάει» γερά τα ηνία. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, καθώς μπορεί μεν η αγορά του υβριδικού να σημαίνει και κάποια επιπλέον πλεονεκτήματα, ωστόσο όμως η τιμή του παραμένει υψηλή και συνάμα αποτρεπτική για το μέσο Έλληνα.
Ειδικότερα, παρά το γεγονός ότι η Ελληνική κυβέρνηση έχει αποδεχτεί την αναγκαιότητα χρήσης των υβριδικών αυτοκινήτων τα μέτρα που έχουν ληφθεί προκειμένου να προκρίνεται η επιλογή του υβριδικού κρίνονται τουλάχιστον ανεπαρκή.
– Απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας και ταξινόμησης, αλλά και συνεχή κίνηση στο δακτύλιο είναι τα μοναδικά προνόμια για τους κατόχους υβριδικών. Την ίδια στιγμή τα προνόμια αυτά σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες αλλά και στην Αμερική είναι πολλαπλάσια και πιο ουσιαστικά.

Τι είναι υβριδικό αυτοκίνητο;

Ονομάζεται έτσι επειδή για να επιτευχθεί η κίνησή του, απαιτούνται δύο μορφές ενέργειας. Η θερμική για το βενζινοκινητήρα και η ηλεκτρική για τον ηλεκτροκινητήρα. Παρά το γεγονός ότι έχει μπαταρίες, αυτές δεν χρειάζεται ποτέ να φορτιστούν από το χρήστη. Το σύστημα φροντίζει να είναι πάντα φορτισμένες και ο χρήστης-οδηγός να μην μένει ποτέ από ηλεκτρική ενέργεια.  Ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να λειτουργήσει είτε αυτόνομα είτε συμπληρωματικά με το βενζινοκινητήρα, ανάλογα με την περίπτωση. Έτσι επιτυγχάνεται μεγάλη εξοικονόμηση ενέργειας που με τη σειρά της απαγκιστρώνει τους οδηγούς από την παράμετρο «καύσιμα».

Γιατί είναι φιλικό στο περιβάλλον;

Ποιος είναι όμως ακριβώς ο τρόπος λειτουργίας; Κατά τα πρώτα στάδια της εκκίνησης λειτουργεί μόνο ο ηλεκτροκινητήρας ο οποίος μπορεί να αποδώσει πολύ μεγαλύτερα επίπεδα ροπής από το βενζινοκινητήρα. Αν σε περίπτωση που λίγο μετά χρειαστεί πολύ έντονη επιτάχυνση τότε το HSD ανιχνεύει την ανάγκη για ισχυρή επιτάχυνση από το έντονο πάτημα του γκαζιού και ενεργοποιεί αυτόματα το βενζινοκινητήρα στη μέγιστη ισχύ. Έτσι το όχημα γίνεται εξαιρετικά ευέλικτο σε όλο το εύρος των στροφών. Ο γενικός κανόνας πάντως παραμένει πως σε χαμηλό-μεσαίο επίπεδο στροφών το όχημα κινείται με ηλεκτρισμό. Σε μεγάλες σχετικά ταχύτητες, όπως αυτές των αυτοκινητοδρόμων, μπαίνει σε λειτουργία ο βενζινοκινητήρας ο οποίος κινεί αποκλειστικά το όχημα. Παράλληλα, και ανάλογα με την ταχύτητα, φορτίζει και τις μπαταρίες του ηλεκτροκινητήρα. Όπως και πριν έτσι και τώρα, αν χρειαστεί έντονη επιτάχυνση (π.χ. για προσπέραση) τότε συνεργεί και ο ηλεκτροκινητήρας για μέγιστη απόδοση.
Σε περιπτώσεις που ο οδηγός δεν πατάει γκάζι όπως στις κατηφόρες ή όταν πατάει φρένο, τότε το HSD μεταφέρει την κίνηση από τους τροχούς του αυτοκινήτου στη γεννήτρια, η οποία με τη σειρά της φορτίζει της μπαταρίες. Έτσι είναι σίγουρο πως δεν πηγαίνει χαμένο ούτε μισό τζάουλ ενέργειας. Τι πιο φιλικό στο περιβάλλον από αυτό;
Μία άλλη πρωτοποριακή ιδέα η οποία εφαρμόζεται είναι το σταμάτημα του βενζινοκινητήρα όταν το αυτοκίνητο είναι ακινητοποιημένο. Έτσι ο κινητήρας δεν χρειάζεται να λειτουργεί ούτε καν στο λεγόμενο «ρελαντί» εξοικονομώντας έτσι πολύ μεγάλα ποσά βενζίνης. Η λειτουργία αυτή εξασφαλίζει τεράστια οικονομία μέσα στην πόλη όπου ως γνωστόν η ταχύτητα δεν ξεπερνά τα 10-20 χλμ/ώρα και οι στάσεις σε φανάρια είναι πολύ συχνές.

Ηλεκτρομαγνητικό πεδίο

Ανάμεσα στα θέματα που απασχολούν τους ειδικούς σχετικά με τη λειτουργία ενός υβριδικού αυτοκινήτου είναι η ύπαρξη ηλεκτρομαγνητικού πεδίου, το οποίο δημιουργείται από τα μεγάλα ρεύματα μεταξύ ηλεκτροκινητήρα και της μπαταρίας που βρίσκεται συνήθως στο πορτ μπαγκάζ. Τα θεσπισμένα όρια του ηλεκρομαγνητικού αυτού πεδίου ποικίλει από χώρα σε χώρα αλλά πουθενά δεν ξεπερνάει τα 3mg. Ειδικότερα, στη Σουηδία το όριο αυτό είναι 1 mg. Οι μέχρι τώρα μετρήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί σε διάφορα αυτοκίνητα κινούνται στα 60 με 100mg, πολύ πάνω από το όριο.

Γιατί να επιλέξω υβριδικό και όχι συμβατικό;

Ένα υβριδικό αυτοκίνητο συνδυάζοντας με βέλτιστο τρόπο τους δύο τύπους κινητήρα δεν υστερεί σε απόδοση από ένα συμβατικού τύπου αυτοκίνητο. Επιπλέον επιτυγχάνει μείωση της καταναλισκόμενης ενέργειας έως 40% με 50%. Αυτό σημαίνει οικονομία στα καύσιμα και σημαντική μείωση στις εκπομπές ρύπων.

Επιδοτήσεις στην Ευρώπη

  • Στην Aυστρία, ο Φόρος Προστιθεμένης Aξίας μειώνεται στο μισό. Επίσης, υπάρχει επιδότηση μέχρι 15%, απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης και τα τέλη κυκλοφορίας, κυκλοφοριακές διευκολύνσεις και μειωμένα ασφάλιστρα.
  • Στην Iταλία επιδοτούνται μέχρι και το 65% της διαφοράς τιμής. Απαλλάσσονται επίσης από τα τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας.
  • Στην Oλλανδία έχουν απαλλαγεί πλήρως από τη φορολογία, γεγονός που σημαίνει ότι είναι φθηνότερα περίπου 7.000 – 8.000 ευρώ. Επίσης, προβλέπεται επιπλέον μειωμένος ΦΠA και απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας.
  • Στο Bέλγιο, τα κίνητρα περιλαμβάνουν επιδότηση μέχρι 4.000 ευρώ και κυκλοφοριακές διευκολύνσεις.
  • Στην Γαλλία, τα κίνητρα περιλαμβάνουν επιδότηση μέχρι 3.800 ευρώ, απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας και κυκλοφοριακές διευκολύνσεις.
  • Στη Βρετανία πληρώνουν μειωμένους φόρους, ενώ παρέχεται δωρεάν πρόσβαση στο δακτύλιο του Λονδίνου.
  • Στην Σουηδία υπάρχει ολοκληρωμένο πενταετές πρόγραμμα προώθησης της τεχνολογίας.

Πηγή: NaturaNrg #05

Sas-endiaferei_arrow

Πράσινο «πετρέλαιο» από αγριαγκινάρα στη Θεσσαλία

Πράσινοι διάδρομοι διασχίζουν την Αθήνα

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *