andras-kanei-pilates

Γιόγκα ή πιλάτες για τον πόνο στη μέση; Τι να επιλέξεις;

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Fitness, NrgHealth, Yoga

Πολλοί άνθρωποι είναι υπέρμαχοι του πιλάτες, υποστηρίζοντας ότι έσωσαν τη μέση τους ή βελτίωσαν τη στάση τους σε σημαντικό βαθμό. Άλλοι είναι σχεδόν ερωτευμένοι με τη γιόγκα, λέγοντας ότι είναι το καλύτερο είδος άσκησης για να τον πόνο της μέσης. Ποια είναι η αλήθεια; Τι ισχύει;

της Μαρίας Γκέκα

Ο πόνος στη μέση αποτελεί έναν από τους πιο συνηθισμένους αποτρεπτικούς παράγοντες για συμμετοχή σε οποιοδήποτε πρόγραμμα γυμναστικής ή φυσικής δραστηριότητας. Πιο συγκεκριμένα, η γυμναστική με αντιστάσεις (δηλαδή με βάρη) συνήθως τρομάζει τα περισσότερα άτομα με ιστορικό πόνου ή ευαισθησίας στη μέση. Σε αντίθεση με την προπόνηση αντιστάσεων, προγράμματα γυμναστικής όπως pilates ή yoga εμφανίζονται (από γιατρούς και φυσικοθεραπευτές) ως πολύ πιο ασφαλή και αποτελεσματικά για την εκγύμναση και την αντιμετώπιση του χρόνιου και  μη συγκεκριμένου πόνου στη μέση.

Η μέθοδος πιλάτες είναι δημιούργημα του Γιόζεφ Πιλάτες με στοιχεία που πήρε από τη γιόγκα, τις πολεμικές τέχνες και μερικές άλλες «αυστηρές» επιστήμες φυσικής αγωγής. Πρόκειται για μια μέθοδο γυμναστικής που, δίνοντας έμφαση στην αναπνοή και στην ενδυνάμωση της μέσης και των κοιλιακών μυών, ενισχύει τη φυσική και την πνευματική κατάσταση.

Αναπτύχθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα από τον αθλητή και γυμναστή Γιόζεφ Πιλάτες (1883-1967), τον άνθρωπο που ο διάσημος χορογράφος Ζορζ Μπαλανσίν χαρακτήρισε «ευφυΐα του σώματος».

Ο ίδιος γεννήθηκε κοντά στο Ντύσσελντορφ της Γερμανίας, και από μικρός είχε προβλήματα υγείας. Ήταν ευαίσθητος στο άσθμα και τη ραχίτιδα, φιλάσθενος και αδύνατος. Αυτά τα μειονεκτήματα του δημιούργησαν μια φλογερή επιθυμία να ξεπεράσει τις σωματικές του αδυναμίες. Σε ηλικία 14 ετών η εμμονή του Γιόζεφ με τη φυσική εξάσκηση είχε φτάσει στο αποκορύφωμα. Διάβαζε και μελετούσε βιβλία ανατομίας, ανατολικές φιλοσοφίες εκγύμνασης, και αρχαίες ελληνικές τεχνικές. Επίσης ασχολήθηκε με πολλά σπορ, όπως η πυγμαχία, οι καταδύσεις, και το σκι. Μελέτησε πολύ προσεχτικά την κίνηση των ζώων, κυρίως τη χάρη και ευλυγισία της γάτας. Έγινε πολύ καλός γυμναστής και αγάπησε τις πολεμικές τέχνες.

Ο ίδιος ονόμασε τη μέθοδο του «Contrology»: «Τέχνη του ελέγχου», μιας και οι ασκήσεις του εκτελούνται με μεγάλη ακρίβεια σύμφωνα με τις οδηγίες, απαιτώντας υψηλή συγκέντρωση. Η μέθοδος Contrology αρχίζει με τον απόλυτο έλεγχο των μυών από το μυαλό.  Ο ίδιος έλεγε: “Εάν θέλουμε να κρατήσουμε σωστή στάση είναι σημαντικό να αποκτήσουμε πλήρη έλεγχο των μυών μας. Στην τεχνική πιλάτες δουλεύουμε ενάντια στη δύναμη της βαρύτητας, χρησιμοποιώντας αργές και ελεγχόμενες κινήσεις”.

Κατά τη διάρκεια του Α’ παγκοσμίου πολέμου φυλακίστηκε σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Αγγλία. Εκεί είχε την ευκαιρία να κάνει προπόνηση στους συντρόφους του με ασκήσεις στο έδαφος. Μετά από ένα χρόνο φυλάκισης, μεταφέρθηκε στο νησί Μαν. Εκεί μπόρεσε να τελειοποιήσει τη μέθοδό του, δουλεύοντας με τραυματίες. Κρατούσε τα τραυματισμένα μέλη τους με λουριά και κρίκους δεμένους σε μια σταθερή βάση που την έβαζε πάνω από το κρεβάτι του νοσοκομείου.

Έτσι οι τραυματίες μπορούσαν να ενδυναμώσουν τα μέλη τους χωρίς να προκαλούν προβλήματα στα οστά και τους μύες. Αυτή η εμπειρία χρησίμευσε στον Γιόζεφ Πιλάτες για να καταλήξει στην πρακτική που πήρε το όνομά του και διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο.

Ο πόνος στη μέση αναγκάζει πολλούς ασθενείς να αποφεύγουν εντελώς την άσκηση, είτε επειδή πονάνε είτε επειδή φοβούνται ότι θα κάνουν περισσότερη ζημιά στη μέση τους. Η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας όμως, μπορεί να εξασθενήσει τους μυς, με συνέπεια να τίθενται οι βάσεις για ακόμα πιο παρατεταμένο πόνο.

Από τη Γιόγκα στο Πιλάτες … το ταξίδι του ελέφαντα

Όταν δημιουργούσε τη μέθοδό του ο Γιόζεφ Πιλάτες, δανείστηκε αρκετά στοιχεία από το μπαλέτο, αλλά και από τη γιόγκα. Για παράδειγμα η θέση «ελέφαντας» στο πιλάτες είναι η αντίστοιχη «στάση του κάτω σκύλου», Ο «ελέφαντας» γίνεται στο μεταρρυθμιστή, ο οποίος είναι ένα εξειδικευμένο κομμάτι του εξοπλισμού πιλάτες με ελατήριο.

Παρόλο που ο «ελέφαντας» λαμβάνει χώρα στην ίδια θέση με το «Down Dog», η αίσθηση της άσκησης είναι διαφορετική, ενώ την εκτελείτε. Επειδή εμπλέκεται η κίνηση του κάτω άκρου, ο ελέφαντας είναι εξαιρετικός για την απελευθέρωση της χαμηλής τάσης των μυών, αυξάνοντας την ευαισθησία των αρθρώσεων του ισχίου καθώς και της ζώνης ώμου.

gynaika-kato-skylos-yoga

Πιλάτες και γιόγκα κατά του πόνου της μέσης: Τι λένε οι έρευνες;

Από το 2015, έχουν γίνει λίγες μελέτες σχετικά με τα οφέλη από την άσκηση του πιλάτες για τον πόνο στη μέση. Κι αυτές που έγιναν δεν έχουν πολλά να αναφέρουν.

Για παράδειγμα, μια επισκόπηση των μελετών με τίτλο «Αποτελεσματικότητα της άσκησης Pilates στην αντιμετώπιση ατόμων με χρόνιο πόνο στην πλάτη: μια συστηματική ανασκόπηση των συστηματικών εξετάσεων»  ανέφερε ότι «Υπάρχουν αναμφισβήτητα αποδεικτικά στοιχεία ότι το πιλάτες είναι αποτελεσματικό στη μείωση του πόνου και της αναπηρίας σε άτομα με χρόνιο πόνο στην πλάτη.  Όμως, το επίπεδο αποδεικτικών στοιχείων των αξιολογήσεων ήταν χαμηλό λόγω του μεθοδολογικού σχεδιασμού των πρωτογενών μελετών.

Για τη γιόγκα, οι έρευνες είναι λίγο περισσότερο διαφωτιστικές. Μια ανασκόπηση του 2015 που δημοσιεύτηκε στη Διεθνή Εφημερίδα της Γιόγκα εξέτασε 6 μελέτες στις οποίες συμμετείχαν συνολικά 570 ασθενείς. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι βραχυπρόθεσμα το Iyengar μπορεί να είναι αποτελεσματικό για τη θεραπεία του χρόνιου πόνου της μέσης.

Η επισκόπηση, βέβαια, δεν βρήκε στοιχεία για τη γιόγκα ως μακροπρόθεσμη θεραπεία. Ομοίως, μια μελέτη του 2013 που δημοσίευσε το Clinical Journal of Pain βρήκε ισχυρές ενδείξεις ότι η γιόγκα είναι αποτελεσματική βραχυπρόθεσμα. Διαπίστωσε επίσης μέτρια στοιχεία για μακροχρόνια χρήση. Οι ερευνητές με τις  παρατηρήσεις τους προτείνουν τη γιόγκα ως πρόσθετη θεραπεία για πόνο στη μέση.

skitso-pilates-yoga-gynaika

Δείτε: Οστεοπόρωση: Αντιμετωπίστε τη… με πιλάτες

Συμπέρασμα

Τόσο το πιλάτες όσο και η γιόγκα χρησιμοποιούνται ως συστήματα αποκατάστασης, απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες και σε όλους τους ανθρώπους ενώ τα οφέλη τους σωματικά, φυσιολογικά και ψυχολογικά είναι εξαιρετικά. Τόσο στην ενίσχυση της φυσικής κατάστασης και στην ανάπτυξη ενός ωραίου και γερού σώματος όσο και στην απόκτηση ενός υγιή οργανισμού. Επιπλέον, μειώνουν το στρες και αυξάνουν ευεξία. Για να προσκομίσετε όμως όλα τα οφέλη και στα δύο χρειάζεται να δώσετε χρόνο και να ασκείστε τακτικά για να τα ανακαλύψετε.

πηγή: Natura nrg. T. 107

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *