yoga-psifiako-mathima-diadiktyo

Γιόγκα και διαδίκτυο: Νέα Εποχή – Παλιές Ανάγκες

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Yoga, Ευεξία

Γιόγκα και διαδίκτυο: Νέα Εποχή, Παλιές Ανάγκες. Όλοι θυμόμαστε τις πρώτες μέρες της πανδημίας. Νομίζω ότι τα συναισθήματα που κυριαρχούσαν σε αυτήν την πρωτόγνωρη κατάσταση ήταν ο φόβος και η αβεβαιότητα. «Και τώρα τι;» αναρωτιόμασταν. Θυμάμαι το μούδιασμα που νιώσαμε όλοι όταν αναγκαστήκαμε να μείνουμε σπίτι χωρίς να μπορούμε να συνεχίσουμε την καθημερινότητά μας.

Pure Yoga → της Μαρίας Χρυσοχεράκη, πιστοποιημένη δασκάλα Iyengar Yoga, maria@pureyoga.gr, Φωτογραφίες: Ιωάννα Παγκαλιά, Outfits: BAYA.fit- Active wear

Όπως ήταν λογικό, όλοι οι χώροι, φυσικής και πνευματικής άσκησης, είχαν κλείσει για να αποφευχθεί η συνάθροιση κοινού. Οι δάσκαλοι γιόγκα διέκοψαν τη διδακτική διαδικασία και οι  μαθητές σταμάτησαν τα μαθήματα. Συνεχίζαμε βέβαια, να ανεβάζουμε βίντεο στο You Tube  ή να κάνουμε με μεγαλύτερη, είναι αλήθεια, συχνότητα ζωντανά μαθήματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτά όμως δεν κάλυπταν τη βασική ανάγκη που υπήρχε.yoga-sti-fysi

Κάποια στιγμή, η σκέψη της εγγύτερης ψηφιακής συνάντησης μαθητών και δασκάλων άρχισε να φαίνεται επιβεβλημένη. Βέβαια, η επαφή μέσα από την οθόνη δυσκολεύει αρκετά την κατάσταση, ιδίως για όσους δασκάλους έχουμε μια «σωματική εμπλοκή» με τους μαθητές μας· για εμάς που βλέπουμε κάθε έναν ξεχωριστά, που τον ακουμπάμε, προκειμένου να διορθώσουμε μια στάση ή είμαστε ιδιαιτέρα επιμελείς με την ευθυγράμμιση και την σωστή -ανατομικά- στάση του σώματος.

Το διαδικτυακό μάθημα μπορεί να αντικαταστήσει το ζωντανό;

Έτσι δημιουργήθηκε η ιδέα των μαθημάτων μέσα από κάποια πλατφόρμα βιντεοκλήσεων όπως το zoom, το meet ή το skype. Τίποτα βέβαια από τα παραπάνω δεν μπορούσε να αντικαταστήσει τη ζωντανή παρουσία μας στην τάξη.

Παρότι από την πρώτη μέρα του εγκλεισμού μας ήμουν απόλυτα υπέρ των παραπάνω λύσεων, δεν έπαυα να έχω τις αγωνίες αλλά και τις δυσκολίες μου με τα νέα μέσα επικοινωνίας.

Όμως, μέρα με τη μέρα και δουλεύοντας με τους κατά τόπους μαθητές μου, είδα ότι το αφήγημα που έλεγε ότι «το ψηφιακό μάθημα δεν είναι τόσο καλό όσο το ζωντανό» δεν ήταν ακριβές! Το πρόβλημα δεν ήταν το μέσο, αλλά το πώς εμείς το χειριζόμαστε και τι απαιτήσεις έχουμε από αυτό!

Αν το ζητούμενο είναι να αντικατασταθεί το μάθημα δια ζώσης από το διαδικτυακό, είναι αδύνατο. Η φυσική επαφή είναι αναντικατάστατη. Δεν είναι αυτό όμως το ζητούμενο.

Υπάρχει και η καλή πλευρά …

Πριν λίγο καιρό, στο πλαίσιο της δικής μου επιμόρφωσης και μαθητείας, παρακολούθησα ένα μάθημα γιόγκα με την Abhijata Iyengar, την εγγονή του ιδρυτή του συστήματός μας. Πρόκειται για ένα μάθημα που διοργανώθηκε για φιλανθρωπικό σκοπό και το παρακολούθησαν πάνω από εννιακόσιοι συμμετέχοντες! Ήταν το ίδιο καλό με τα μαθήματά της που παρακολουθούσα στην Ινδία; Φυσικά και όχι αλλά και μ’ έναν άλλο τρόπο, ναι! Πόσο συχνά μπορεί ο καθένας από εμάς να πηγαίνει στην Ινδία; Η χαρά που πήρα ακούγοντας την, οι νέες πληροφορίες καθώς και το φρεσκάρισμα των γνώσεών που εισέπραξα ήταν μια ανεκτίμητη εμπειρία, προφανώς πολύ καλύτερα από το να περιμένω πότε θα ξαναπάω να την συναντήσω.

Προ πανδημίας η προοπτική για ένα διαδικτυακό μάθημα από μια δασκάλα αυτού του βεληνεκούς ήταν σχεδόν αδύνατη.

Με αφορμή όμως την πανδημία, τόσο εκείνη, όσο και πληθώρα σημαντικών δασκάλων από όλο τον κόσμο που, υπό κανονικές συνθήκες θα ήταν δύσκολο να συναντήσει κάνεις, περνούν μπροστά από τις οθόνες μας και παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρακτική μας.

Με ρωτούν συχνά αν τα ζωντανά μαθήματα στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, όπου ο δάσκαλος έχει απέναντι του πολυάριθμο κοινό και δεν βλέπει τι κάνουν οι μαθητές, είναι καλά και ασφαλή για την πρακτική μας. Απαντώ ότι, «είναι τόσο ασφαλή, όσο τα μαθήματα γυμναστικής  που κυκλοφορούσαν τις προηγούμενες δεκαετίες σε βιντεοκασέτες και cd». Αν γίνει αλόγιστη χρήση, είναι τόσο επικίνδυνα όσο το να γυμναζόμαστε μόνοι μας στο πάρκο χωρίς επίβλεψη και πρόγραμμα ή να πηγαίνουμε δίχως την κατάλληλη φυσική προετοιμασία να παίξουμε ποδόσφαιρο στο γήπεδο της γειτονιάς μας. Ακολουθώντας όμως απλούς κανόνες που έχουν να κάνουν με τα όρια του σώματός μας και έχουμε φροντίσει να έχουμε εξασφαλίσει ιατρική συναίνεση, είναι πολύ καλύτερα από το να μην ασκηθούμε καθόλου.

Γιόγκα και διαδίκτυο: Νέα Εποχή, Παλιές Ανάγκες. Αναμφισβήτητα, το διαδίκτυο, έχει να προσφέρει κι άλλα. Πέραν των μαζικών μαθημάτων, μέσα από τις πλατφόρμες βιντεοκλήσεων υπάρχουν τα ιδιαίτερα μαθήματα ή αυτά σε μικρά γκρουπ, όπου ο δάσκαλος έχει άμεση εποπτεία του μαθητή. Είναι αυτά τα μαθήματα το ίδιο με τα ζωντανά; Προφανώς όχι.

Το ψηφιακό μάθημα ήρθε για να μείνει;

Όμως, ας σκεφτούμε όλους αυτούς που ο χρόνος τους είναι περιορισμένος, αυτούς που μετά από μια κουραστική μέρα δεν έχουν το κουράγιο να πάνε σε ένα στούντιο, ή εκείνους που δεν έχουν βρει το δάσκαλο που τους ταιριάζει στην γειτονιά τους. Όλους αυτούς που έχουν συναντήσει τον δάσκαλο που τους ταιριάζει αλλά εκείνος μένει σε άλλη γειτονιά, άλλη πόλη ή ακόμα και σε άλλη χώρα! Πιθανότατα, όλοι αυτοί, δεν θα έκαναν γιόγκα.

Αυτοί οι άνθρωποι έχουν ένα κοινό. Το πρόβλημα τους δεν δημιουργήθηκε από την πανδημία. Ήταν όμως η πανδημία που έγινε αφορμή για να το λύσουν. Τουλάχιστον τώρα μπορούν να ασκηθούν, έστω διαδικτυακά!

yoga-se-anoikto-choro

Σήμερα, παρότι οι χώροι πνευματικής και σωματικής άσκησης έχουν ανοίξει και πάλι, δεν φαίνεται να μπορούμε να επιστρέψουμε στην προ Covid-19 ζωή μας. Και παρότι με χαρά συναντώνται δάσκαλοι και μαθητές, υπάρχει μια απόσταση μόλις βρεθούμε ο ένας απέναντι από τον άλλο. Δεν επιτρέπονται αγκαλιές, φιλιά, φοράμε μάσκες, οι χώροι έχουν γεμίσει απολυμαντικά και απαγορεύσεις. Δεν θέλω ούτε καν να σκεφτώ τι θα γίνει αν κάποιος βήξει ή φταρνιστεί!

Δεν είναι, λοιπόν, περίεργο που με εξίσου μεγάλη χαρά θα συνεχίσουμε να συναντάμε διαδικτυακά όλους όσους θέλουν, για οποιοδήποτε λόγο, να συνεχίσουν την πρακτική τους από εκεί.

Αυτό, δεν αφορά μόνο τους μεμονωμένους δάσκαλους. Οι χώροι που απασχολούν παραπάνω από έναν δάσκαλο θα έχουν σε αυτή τη νέα εποχή την ευκαιρία να προσφέρουν συγκεντρωτικά, μέσα από τις πλατφόρμες τους, μαθήματα για όλους τους δασκάλους που απασχολούν, ώστε ο μαθητής να επιλέγει ποιον χρειάζεται κάθε φορά.

Όλοι εμείς που μέσα στη δυσκολία βρήκαμε τρόπο για να λύσουμε ένα νέο αλλά και ένα παλιό πρόβλημα, σας περιμένουμε!

πηγή: Νatura nrg T. 115

Δείτε επίσης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *