nyxta-maxilari-ypnos-Naturanrg

Ύπνος, γιατί είναι τόσο σημαντικός

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Άγχος, Ευεξία, Υγεία

Όλη τη μέρα τρέχετε χωρίς σταματημό και το βράδυ επιστρέφετε επιτέλους σπίτι με μία και μοναδική επιθυμία: να ξαπλώσετε στο κρεβάτι και να απολαύσετε ένα βαθύ και αδιατάραχτο ύπνο.

Τον τελευταίο καιρό, όμως, ο Μορφέας έρχεται πολύ αργοπορημένος στο ραντεβού σας. Τα περισσότερα βράδια, μένετε ξάγρυπνοι για αρκετές ώρες, αλλά κι όταν σας παίρνει ο ύπνος, ξυπνάτε πολλές φορές μέσα στη νύχτα.

της Μαρίας Γκέκα

Γνωρίζετε ότι ύπνος που διαρκεί λιγότερο από 6 ή 7 ώρες κάθε νύχτα καταστρέφει το ανοσοποιητικό σύστημα και υπερδιπλασιάζει τις πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου;

Αν και έχουν πραγματοποιηθεί αμέτρητες σχετικές έρευνες, οι επιστήμονες δεν έχουν καταλήξει ακόμα σε μία σαφή απάντηση. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι ο χρόνος της ξεκούρασης αποτελεί για τον οργανισμό ένα διάστημα συντήρησης, κατά το οποίο εκκρίνονται σημαντικές ορμόνες, όπως αυτή της ανάπτυξης. Την ίδια στιγμή,  οι νευροφυσιολόγοι ανακάλυψαν ότι ο ύπνος χρησιμεύει για το «χτίσιμο» του εγκεφάλου: η δραστηριότητα των νευρώνων κατά τη διάρκεια του ύπνου REM (η φάση των ονείρων), διεγείρει το σχηματισμό εγκεφαλικών κυκλωμάτων και δραστηριοποιεί ορισμένα σημεία του εγκεφαλικού φλοιού που παραμένουν αδρανή το πρωί. Επιπλέον, ο ύπνος φαίνεται να παίζει καθοριστικό ρόλο για τη μνήμη: κατά τη διάρκεια της νύχτας, ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τις πληροφορίες που έχει λάβει κατά τη διάρκεια της μέρας. Όλοι οι επιστήμονες συμφωνούν πάντως σε ένα πράγμα: ο ύπνος χρησιμεύει για την επιβίωση του ανθρώπου.

Λιγότερος ύπνος, περισσότερες ασθένειες

Ποιες είναι όμως οι συνέπειες του ανεπαρκούς ύπνου;
  • Πρώτα από όλα, μειώνεται η ικανότητα της προσοχής, της συγκέντρωσης και της απομνημόνευσης, καθώς και ο χρόνος αντίδρασης στα εξωτερικά ερεθίσματα. Όμως, με τον καιρό παρουσιάζονται ακόμα πιο σοβαρά προβλήματα.
  • Όσοι υποφέρουν από χρόνια αϋπνία ή άλλες διαταραχές του ύπνου, έχουν διπλάσιες πιθανότητες να εμφανίσουν καρδιακά προβλήματα, ενώ το ανοσοποιητικό τους σύστημα γίνεται λιγότερο αποτελεσματικό και άρα πιο επιρρεπές σε ασθένειες και μολύνσεις – κάτι που συνεπάγεται με λιγότερα χρόνια ζωής.
  • Ο ανεπαρκής ύπνος, ακόμη και ο περιορισμός της διάρκειάς του για μία εβδομάδα διαταράσσει τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα σε βαθμό που κάποιος μπορεί να χαρακτηριστεί προδιαβητικός.
  • Ο σύντομος ύπνος αυξάνει τον κίνδυνο απόφραξης και αποδυνάμωσης της στεφανιαίας αρτηρίας, οδηγώντας σε καρδιακή νόσο, εγκεφαλικό κλπ.
  • Ο ταραγμένος ύπνος επιδεινώνει όλες τις ψυχικές διαταραχές, όπως κατάθλιψη…
  • Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, όσοι κοιμούνται λιγότερο από 7 ώρες κάθε βράδυ, ζουν λιγότερα χρόνια από όσους κοιμούνται 8 ή 9 ώρες. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το 1/3 του ανθρώπινου βίου είναι αφιερωμένο στην ξεκούραση.

Οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερη ανάγκη ύπνου;

Όπως εξηγούν οι επιστήμονες, αν αφήσει κανείς μία γυναίκα να κοιμηθεί ελεύθερα χωρίς περιορισμό ξυπνητηριού, θα ξυπνήσει κατά μέσο όρο 20-50 λεπτά αργότερα σε σχέση με τον άντρα. Ωστόσο, οι γυναίκες καταλήγουν να κοιμούνται πολύ λιγότερο από όσο έχουν ανάγκες. Σύμφωνα με έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στην Αμερική από το ίδρυμα “National Sleep Foundation”, η έλλειψη ξεκούρασης αποτελεί το βασικό εχθρό των γυναικών, οι οποίες κοιμούνται κατά μέσο όρο 6 ώρες και 41 λεπτά τις καθημερινές – δηλαδή 34 λεπτά λιγότερο από τους άντρες.

Όπως εξηγούν ειδικοί, η σύγχρονη κοινωνία νοσεί από έλλειψη ύπνου. Σε σύγκριση με τις αρχές του αιώνα, οι άνθρωποι κοιμούνται σήμερα κατά μέσο όρο 1 ώρα και 30 λεπτά λιγότερο. Οι γυναίκες είναι περισσότερο εκτεθειμένες στις «περικοπές» της ξεκούρασης, αφού με τη δουλειά τους και τη φροντίδα των παιδιών, αναγκάζονται να ξυπνάνε νωρίτερα ή να κλέβουν χρόνο από τον ύπνο τους.

Υπάρχει όμως ένας ακόμα επιβαρυντικός παράγοντας: οι ορμονικές διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια του μήνα και οι διάφορες φάσεις της γόνιμης περιόδου επηρεάζουν σημαντικά την ποιότητα της ξεκούρασής τους. Επιπλέον, οι γυναίκες υποφέρουν από περισσότερο άγχος και επηρεάζονται βαθύτερα από τα καθημερινά προβλήματα, με αποτέλεσμα να μην καταφέρνουν να ηρεμούν ούτε όταν πέφτουν στο κρεβάτι. Το αποτέλεσμα; Αίσθημα υπνηλίας, κούραση και εκνευρισμός κατά τη διάρκεια της υπόλοιπης μέρας. Όλα αυτά φυσικά μπορούν να βρουν τη λύση τους, αρκεί να αναθεωρηθούν ορισμένες κακές συνήθειες. Γιατί ο καλός ύπνος είναι μία τέχνη η οποία διδάσκεται.

Διαβάστε επίσης, ύπνος και πάχος αντιστρόφως ανάλογα στα παιδιά

Νικήστε την αϋπνία

Αν λοιπόν ο Μορφέας αργεί πάντα στο βραδινό ραντεβού σας, τότε θα πρέπει να συμβουλευτείτε έναν ειδικό γιατρό. Μπορείτε όμως να ακολουθήσετε και τις παρακάτω συμβουλές και να υιοθετήσετε μερικές απλές συνήθειες, που λειτουργούν ως «φυσικό υπνωτικό».

  • Επιλέξτε μία μέθοδο που να σας χαλαρώνει και να σας προετοιμάζει για ύπνο (για παράδειγμα, πιείτε ένα ζεστό γάλα, διαβάστε ένα βιβλίο, ρυθμίστε το κρεβάτι σας σε μία συγκεκριμένη θέση, κτλ). Θα πρέπει να ακολουθείτε την ίδια μέθοδο κάθε βράδυ, σαν να αποτελεί το φάρμακό σας.
  • Ακούστε μουσική: Προτιμήστε κλασική ή new age μουσική, σε χαμηλή ένταση.
  • Αποφύγετε το κάπνισμα, ιδιαίτερα αργά το βράδυ. Το κάπνισμα ασκεί διεγερτική δράση στο κεντρικό νευρικό σύστημα, ευνοώντας την κατάσταση επαγρύπνησης.
  • Αποφύγετε το τζόγκινγκ ή τη γυμναστική μετά το δείπνο: κατά τη διάρκεια της άσκησης απελευθερώνονται από τον οργανισμό νευρομεταφορείς που εντείνουν την κατάσταση επαγρύπνησης.
  • Μην δειπνείτε αργά: το αίσθημα βάρους που ακολουθεί μετά το φαγητό, φέρνει υπνηλία, όμως στην πραγματικότητα ο ύπνος που γίνεται εν ώρα πέψης, διαταράσσεται εύκολα.
  • Όχι στο αλκοόλ: μπορεί να διώχνει το άγχος και να μειώνει τις αναστολές, όμως μπορεί να προκαλέσει συχνά ξυπνήματα μέσα στη νύχτα ή υπερένταση.
  • Επωφεληθείτε από τα αιθέρια έλαια που διεγείρουν την παραγωγή σεροτονίνης. Ρίξτε μερικές σταγόνες από αιθέριο έλαιο λεβάντας, μαντζουράνας ή πορτοκαλανθού πάνω στο μαξιλάρι σας.

Πηγή: Naturanrg#104, www.naturanrg.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *